Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Beställningscentral i Moldavien

Publicerat torsdag 26 mars 2009 kl 04.41

Från och med nästa vecka kan du komma att kopplas till en beställningscentral i Moldavien när du ringer för att beställa färdtjänst via Västtrafik. Systemet fungerar bra enligt Västtrafik, men i Stockholm har man resonerat annorlunda.

Samtidigt som det nya avtalet nu börjar gälla och 500 färdtjänstsamtal om dagen från Västra Götaland ska kopplas till beställningscentralen, så planerar Stockholms färdtjänstnämnd att dra sig ur samarbetet med samma entreprenör eftersom de tycker att beställningarna fungerat för dåligt.

Nu i veckan lades beställningscentralen i Partille och i Färgelanda ned och nio personer blev utan sina jobb. Företaget Samres, som har hand om beställningscentralerna, ville koncentrera sin svenska verksamhet här till Falköping, samtidigt som man då också börjar använda sig av callcentret i Moldavien, där moldaviska medarbetare ska hjälpa till att guida färdtjänstbilarna rätt här nere.

I Sävedalen bor PRO:s lokala ordförande Ingela Larsson.

– Det är viktigt att kan man lita på att bli hämtad i tid. Det kanske blir jättebra, men vi kommer ha ögonen på detta. Det kommer följas upp helt enkelt, säger hon.

38 i kommuner i Västra Götaland, däremot inte Göteborg, använder sig av Samres beställningscentral. De moldaviska medarbetarna har utbildat sig ett halvår i svenska och tjänar runt 3000 kronor i månaden, en mycket bra lön i ett av Europas fattigaste länder, ungefär dubbelt så mycket som genomsnittslönen ligger på.

I Stockholm har man haft avtal med det moldaviska callcentret i ett par år, men nu väljer färdtjänstnämnden där att inte förnya det och uppger att skälet är att det varit ständiga klagomål.

– Min uppfattning är att kvalitén är bra i Moldavien, säger Björn Falk som är vd för Samres.

Enligt företagets statistik är klagomålen på beställningscentralen i Moldavien inte fler jämfört med dem i Sverige.

– Åtta av tio av kunderna uppger att de är nöjda eller mycket nöjda och det tycker jag är ett bra betyg, säger Björn Falk.

Gunilla Wicktor är informationstrafik på Västtrafik, som alltså valde att skriva under ett avtal med Samres, trots de problem som enligt Stockholms färdtjänstnämnd funnits i Stockholm. Men avtalet ser annorlunda ut här menar hon och dessutom kommer man arbeta på ett annat sätt.

– Därför tror vi inte att de problemen som Stockholm råkat ut för kommer komma till oss, säger hon.

Jonas Franzén
jonas.franzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".