Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever ska se bakom reklamen

Publicerat torsdag 2 april 2009 kl 14.10

Göteborgarna ska nu varnas för riskerna med att handla för mycket. En rödgrön majoritet i kommunstyrelsen har beslutat sig för en kampanj som ska upplysa om reklamens inflytande och riskerna med överkonsumtion.

Kampanjen riktar sig främst till barn och ungdomar, säger Helena Nyhus, som är socialdemokratiskt kommunalråd med ansvar för kultur och fritid:

– Man ska fundera, diskutera och kritiskt granska det vi utsätts för. Det ska Konsumentkontoret göra.

Budskapet kommer upp som reklamaffischer och i form av kampanjer och aktivt arbete i skolorna. Elever ska lära sig ”läsa” reklamblad.  

– Vi behöver alla den hjälpen, tror jag, säger Helena Nyhus.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".