Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kulturen samarbetar med handeln

Publicerat måndag 6 april 2009 kl 15.22
Hans Löwlund är utvecklingschef på Svensk Handel och han tror på att införa mer kultur i handeln. Foto: Annette Friberg/Scanpix.

Nu ska kulturen stärka den Västsvenska handeln i lågkonjunkturen. 

Organisationen Tillt har tillsammans med Svensk handel arbetat fram ett koncept som ska få personalen att bli mer medveten om allt från hur det låter i butiken till hur varor exponeras.

 – Även om handeln är en kreativ bransch är vi inne i en konjunktur nu som gör att många känner sig lite kantstötta. Då har vi sagt att nu om någon gång är ett perfekt tillfälle att vända på perspektiven och bli lite mer kritiskt kreativa, säger Hans Löwlund.

Pia Areblad är vd för organisationen Tillt.

– En tonsättare kan till exempel titta på ljudmiljön i en affär och se hur den påverkar upplevelsen, säger hon.

Hans Löwlund menar samtidigt att personalen kan få ut mycket av arbetet med kultur.  

– Jobbar man i ett företag där kollegor har fått sluta på grund av konjunkturen, blir det lätt låg stämning. Om arbetsgivaren då gör satsningar för att personalen ska känna att de trivs bra och att det finns tillförsikt, är det klart lättare att få dem med sig.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".