Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dreamhack guldgruva för företag

Publicerat torsdag 9 april 2009 kl 14.13
Dreamhack lockar många besökare. Foto: Patrik Lundin/Scanpix.

På fredag gör världens största datorfestival, Dreamhack, entré i Göteborg. 3000 dataintresserade ungdomar kommer ta plats i svenska Mässans lokaler under påskhelgen för att träffas och spela dataspel.

Konceptet har växt stadigt de senaste åren, och företagen slåss om att få marknadsföra sig på festivalen.

– Det här är en attraktiv målgrupp att marknadsföra sig mot, säger säljaren Niklas Andersson

Han blickar ut över Svenska Mässans lokaler, där sladdar, stolar, dataskärmar, kylskåp och reklamprylar skjutsas in i en strid ström. Dagen innan festivalen är det mycket att göra.

Att det skulle vara kristider märks inte av inom databranschen. Åtminstone inte för datorfestivalen Dreamhack, som startade i en skolmatsal i dalarna för drygt tio år sen, och som sedan dess växt snabbt och blivit en gigantisk festival för dataintresserade människor.

Konceptet går så bra att festivalen skickats ut på turné runt om i landet. Nu landar den i Göteborg under påskhelgen.

Inkomsterna kommer från inträdet som de tusentals besökarna betalar, men också från de företag som vill marknadsföra sig gentemot de dataintresserade och köpstarka ungdomarna.

I samband med festivalen säljer Dreamhack monterplatser för tiotusentals kronor styck och kampen om att vara med som sponsor är ofta hård, enligt Niklas Andersson.

– Många av de som kommer hit är ju framtidens trendsättare inom den här kulturen. Många lyssnar på den här målgruppen eftersom de är väldigt kunniga.

De 3000 deltagare, huvudsakligen ungdomar, som väntas koppla in sina datorer i Svenska Mässans datorjack nu i helgen får med andra ord en hel del reklam riktad till sig på köpet. Men Niklas Andersson ser inga större problem med det.

– Vi brukar vara flexibla när det gäller samarbeten med företag, men vi har tydliga gränser också för vilka vi vill bli förknippade med.

Martin Eriksson
martin.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".