Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Göteborgs tunnelbana

T-bana stoppad utan politiska beslut

Publicerat torsdag 28 maj 2009 kl 05.18
Del av linjekartan från 1967 med planerade stationslägen. Karta: Stadsarkivet Göteborg.

Minst två tunnelbaneprojekt i Göteborg har hindrats utan formella beslut i stans politiska ledning. Det visar uppgifter som Sveriges Radio Göteborg tagit fram.

1967 presenterade Stadsbyggnadskontoret en utredning där man föreslog en underjordisk stadsbana. Men förslaget stoppades av dåvarande spårvägsdirektören Sixten Camp, som tyckte att två korsande tunnelbanelinjer inte var tillräckligt för göteborgarna.

Curt Elmberg arbetade tillsammans med Sixten Camp under 60-talet.

– Jag kommer så väl ihåg det. Han sa: "Om jag hade två miljarder, inte fan skulle jag satsa det på ett kors mitt i stan. Jag skulle lägga dem på nåt som gav göteborgarna nåt mycket bättre".

Spårvägsdirektören tyckte istället att spårtaxi var den rätta lösningen för kollektivtrafiken i Göteborg. Istället för att att satsa på tunnelbana bestämde han sig för att utreda denna typ av system, med förarlösa vagnar som skulle kunna beställas av resenären med en knapptryckning. Det visade sig snart att spårtaxi var helt ogenomförbart, men vid det laget, i början av 70-talet, hade tiden och ekonomin sprungit ifrån även tunnelbaneplanerna. De lades på is igen, berättar Curt Elmberg.

– Det fanns alltså två utredningar, spårtaxiutredningen och stadsbaneutredningen. Men när man skulle fatta beslut om dem var man inne i en period då det inte fanns några pengar.

Enligt Curt Elmberg såg utredningsgruppen inte att stadsbanan kunde ge tillbaka pengar på sikt - istället såg man investeringen som en enorm engångssumma. Owe Nilsson, som är kommunalråd med ansvar för kollektivtrafikfrågor i Göteborg, är förvånad över hur utredningen behandlades.

– Det är märkligt att det inte blev någon politisk debatt om den. Andra stadsbyggnadsfrågor på 60- och 70-talet vållade ju jättedebatter. Men här var det kanske en liten intern kamp mellan olika tjänstemän om man skulle satsa på spårvagn eller tunnelbana.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".