Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever skyller på tekniken

Publicerat torsdag 28 maj 2009 kl 10.47

Elever som arbetar med digitala läromedel och kör fast letar ofta efter orsakerna hos datorn eller datorprogrammet istället för hos sig själva.

En ny avhandling vid Göteborgs universitet visar att när datorn svarar att lösningen är fel fastnar eleverna med att leta efter orsakerna i funktioner hos datorn på samma sätt som det kan vara fel i facit i en mattebok.

Studien visar bland annat att behovet av en lärare eller annan stödjande person minst är lika stort när man arbetar med digitala läromedel som i traditionell undervisning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".