Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt för reklambransch i väst

Publicerat lördag 11 juli 2009 kl 07.55
Foto: Greenpeace / Scanpix

Reklambranschen i Göteborg är i gungning. Flera byråer har den senaste tiden tvingats varsla eller till och med helt gått omkull.

Det råder turbulenta tider för reklambranschen i Göteborg.

Flera byråer har tvingats varsla eller helt gått omkull sedan kunder skurit ner i marknadsföringen som ett led av lågkonjunkturen.

- Jag tror att reklambranschen i Göteborg har fått sig en rejäl influensa. Vi är mer påverkade än Stockholm på grund av att vi är så beroende av fordonsindustrin. Det gäller även för en byrå som oss som egentligen inte jobbar med något företag direkt kopplat till fordonsindustrin, säger Maria Norberg, VD på en av Göteborgs kommunikationsbyråer.

I tuffa tider har oftast större byråer med över 50 anställda lättare att klara sig tror Jonas Hedeback som är VD på reklambyrån Crispin Porter & Bogusky Europe. Men han tror samtidigt att det gäller att vara flexibel och ha ett brett utbud av tjänster.

- Trenden idag går väl mot att man väljer en större byrå som kan hantera alla olika discipliner inom marknadsföring, säger Jonas Hedeback.

Elin Georgsson

elin.georgsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".