Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Reklam från kyrkan trots nej

Publicerat söndag 12 juli 2009 kl 14.00
Foto: Anders Wiklund / Scanpix

Att sätta upp en skylt med Nej tack till reklam vid brevlådan stoppar inte reklam från kyrkan.

När det gäller reklam för Svenska kyrkan betraktas detta nämligen fortfarande som "viktig samhällsinformation", av Posten, det säger Postens pressekreterare Cecilia Backteman.

Enligt utdelarnas egna regler hör det till god sed att respektera Nej tack till reklam-skyltarna, men det gör alltså inte Posten. Genom att klassa kyrkans tidning som viktig samhällsinformation kommer man förbi regeln och får på så sätt en viktig kund i form av Svenska kyrkan.

Jenny Hellström

jenny.hellstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".