Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tunnel kan ersätta Göta älvbron

Publicerat tisdag 25 augusti 2009 kl 14.42
De röda linjerna anger möjliga lägen för den nya bron. Den streckade linjen anger en gång- och cykelbro, som blir aktuell om man väljer tunnelalternativet med både bil- och kollektivtrafik. Bild: stadsbyggnadskontoret.

Det blir sex olika alternativ kring hur Göta älvbron ska ersättas kring år 2020. Fyra av dem innebär en ny bro och två varianter handlar om en ny tunnel.

Idag informerades byggnadsnämnden om planerna, och om tre veckor ska nämnden fatta beslut om ärendet ska gå ut på så kallat samråd, som innebär att även allmänheten bjuds in att tycka till.

– Under samrådet är alla välkomna med synpunkter. Och det blir en fortsättning i nästa skede när vi gör detaljplaner, säger Lennart Widén, planarkitet på Stadsbyggnadskontoret.

Av de sex älvförbindelsealternativen är fyra stycken broalternativ; två olika höjder och två olika lägen. Dessutom finns två tunnelalternativ, antingen en bara för kollektivtrafik, eller en för både kollektiv- och biltrafik.

Blir det en bro kommer den ligga längre bort från Läppstiftet, något närmare Gasklockan jämfört med brons nuvarande placering. Antingen på Stadstjänaregatans förlängning, som bara är cirka 75 meter österut från dagens läge eller på Kämpegatans förlängning, drygt 250 meter bort. Det är också på Kämpegatan som en eventuell tunnel skulle hamna.

Priset för förbindelsen över Göta älv blir mellan tre och elva miljarder, där tunnelalternativen är dyrast. Om allt går som planerat kommer förslagen att presenteras för allmänheten i slutet av september, vid en utställning på planen framför Göteborgsoperan.

Och färdigställandet av förbindelsen runt 2020 skulle kunna bli till en festlighet, enligt Lennart Widén.
– Om man väljer en bro skulle det kunna bli en manifestation av Göteborgsjubileet 2121. Det finns ju många vackra broar i världen, säger Lennart Widén.

Förutom ersättandet av själva Göta älvbron innehåller programmet som presenterades för byggnadsnämnden idag också två förslag kring hur biltrafiken ska ta sig förbi järnvägen vid Centralstationen på väg mot älvförbindelsen. Antingen blir det en viadukt för en miljard kronor eller en tunnel för två miljarder. Mynningen till den här tunneln eller viadukten kommer ligga vid Polhemsplatsen vid Stampbroarna och landa vid Kruthusgatan på andra sidan järnvägsrälsen. Sedan vidtar själva älvförbindelsen. Byggtiden är mellan fyra och sex år. 

I november kan ärendet behandlas politiskt, och runt årsskiftet skulle ett beslut i kommunfullmäktige kunna komma.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".