Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kampanjen Visa Leg ska vässas

Publicerat torsdag 3 september 2009 kl 14.38
Länsstyrelsen står bakom kampanjen Visa Leg. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix.

Nya krafttag ska nu tas för att stoppa försäljningen av tobak och folköl till minderåriga. Länsstyrelsen står bakom kampanjen Visa Leg som innefattar fortsatta kontrollköp och en ny design på dekaler och skyltar.

Börje Karlsson är folkhälsokonsulent på länsstyrelsen. 

– Kommunerna har ju använt det här materialet länge nu och det är dags att kanske byta ut det här och få ett material som är bättre uppdaterat och tydligare i butikerna, säger han.

Egenkontrollprogram är något som varje butik ska fortsätta med. Det innebär att butiksinnehavaren ska kontrollera åldersgränserna vid köp av tobak eller folköl.

Dekaler och skyltar i all ära, men tillslut handlar det ändå om butiksförsäljarens egna ansvar.

– Jo, det gör det ju, men det handlar också om att kommunerna är ute och gör tillsyn. Är kommunerna aktiva så funkar det bättre. Men nu har man ett instrument, en förbindelse som man ska se till att butikerna undertecknar, det gör att det är mycket lättare att jobba.

Carolina Andréasson
carolina.andreasson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".