Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inte lönt med slussbygge

Publicerat lördag 5 september 2009 kl 06.21

Det är inte ekonomiskt försvarbart att bygga nya slussar i Trollhätte kanal, eftersom Vänersjöfarten ändå minskar. Det visar en ny utredning som Sjöfartsverket låtit göra.

Därmed försvinner ett av de viktigaste argumenten för att stoppa lågbroar i Göteborg.

– Om vi tittar på godssiffrorna de senaste åren, så är det en vikande trend vi ser. Godsvolymerna på Vänern minskar i princip lika mycket som de ökar i kusthamnarna, säger Tage Edvardsson.

Eftersom godstrafiken genom Trollhätte kanal och Vänern lär minska även framöver, skulle det inte vara lönsamt att ersätta kanalens gamla slussar. Det här visar rapporten som Sjöfartsverket tagit fram tillsammans med Sweco.

– Vad vi vet idag och vad vi har belägg för är att de befintliga slussanläggningarna har en livslängd fram till 2030.

Säg att man inte bygger nya slussar och ingen godstrafik skulle kunna gå där - kan det tolkas som en öppning för lågbroar i Göteborg?

– Ja, men då har man nästa kategori sjöfart, det är ju fritidsbåtarna. Vi har ju faktiskt koppling med Göta kanal, så att man kan komma från kust till kust.

Men trycket på broöppningar minskar om det på sikt bara handlar om fritidsbåtarnas passage.

Således är detta nya fakta för Miljööverdomstolen att ha i beaktning under prövningen av en gång- och cykelbro över Göta älv i mitten av september.

Anna Brodin
anna.brodin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".