Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Lena fick rätt om toalettstol

Publicerat måndag 28 september 2009 kl 11.22

Lena Ahlgren snubblade och råkade ha sönder sin 30 år gamla toalettstol. Bostadsbolaget Familjebostäder ville att hon skulle betala för toastolen och då kopplades Hyresgästföreningen in. Efter ett tag backade Familjebostäder.

Lena som bor i Majorna vaknade halvfyra på morgonen och skulle gå på toaletten. Hon snubblade över tröskeln och slog armbågen i vattentanken.

– Det small till med ett brak och vattnet bara sprutade ut. När bovärden sedan kom såg han att toalettstolen spruckit på mitten. Han lämnade en blankett där det stod att om toaletten var äldre än 15 år så skulle jag få betala 1585 kronor, det vill säga hälften av vad en ny skulle kosta.

Hon är glad att Hyresgästföreningen tog ärendet på allvar och drev på.

– Utan dem hade jag nog fått betala för toalettstolen själv.

Men enligt Familjebostäder har det ingenting att göra med att Lena bad Hyresgästföreningen att driva ärendet.

– I detta fallet var det ett litet belopp. Ibland är inte små belopp värda att driva vidare, säger Karin Gunnarsson är distriktschef på Familjebostäder.

Av 200 så kallade hyresfrågor som kommit in till Konsument Göteborg det senaste året, handlar
1 - 1,5 procent av frågorna om fall där något gått sönder i en olycka och en hyresgäst varit tvungen att betala för det.

Skoob Salihi
skoob.salihi@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".