Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Västtrafik erkänner brister

Publicerat onsdag 7 oktober 2009 kl 13.46

Västtrafik böjer sig för Konsumentverkets kritik om att det nya biljettsystemet bryter mot prisinformationslagen.

Det hela handlar om att resenärer inte får information om priser när de reser mellan olika priszoner.

– Det är uppenbart att den prisinformation vi har inte räcker. Nu har vi fått ett brev, nu ska vi besvara det, säger Västtrafiks vd Lars Backström.

Konsumentverket skriver i sitt brev till Västtrafik att om man inte ger resenärer information om vad en resa kostar, så bryter man mot prisinformationslagen.

– Vi misstänker att det här är en överträdelse av prisinformationslagen. I och med att man inte visar prisinformation, anser vi också att man riskerar att bryta mot marknadsföringslagen, säger Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket.

Bryter Västtrafik mot prisinformationslagen?

– Det vet jag inte. Det som vi har gjort har Konsumentombudsmannen inte ansett vara tillräckligt, säger Lars Backström.

Vad ska ni göra nu?

– Det är att få ut prisinformation och hitta ett smart sätt att kunna visa den på hållplatser och fordon.

Skoob Salihi
skoob.salihi@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".