Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förpackningen avgör köpet

Publicerat onsdag 21 oktober 2009 kl 06.56
Eyetracking undersöker hur konsumenten väljer i hyllan. Foto:/Scanpix

Hur varorna på hyllorna i butiken ser ut är främst det som avgör vad vi köper. Det visar metoden Eye tracking, som undersöker hur konsumenten tittar på och väljer varor.

– Vi tittar på en butikshylla ungefär som vi läser en bok. Man söker sig först till vänstra hörnet och söker sig sen till höger och neråt. Naturligtvis har placeringen på hyllan en roll, men har man en förpackningsdesign som sticker ut, så kommer konsumenten att hitta den, säger Sandra Eriksson, informatör på företaget The Packaging Arena.

Det är alltså viktigt att kartlägga hur konsumenten beter sig när han eller hon väljer varor ur hyllan. Konsumenternas blick kan bokstavligen döda en förpackning men också kora en vinnare i kriget om marknadsandelar. Undersökningar visar att 60 procent av köpbeslut grundar sig på upplevelsen av just förpackningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".