Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Icas prishöjningar ifrågasätts

Publicerat onsdag 21 oktober 2009 kl 15.23
Ica Maxi i Torslanda var billigaste stormarknaden i somras men nu har priserna höjts. Foto: Jonas Franzén/SR

Ica Maxi Torslanda i Göteborg var stans billigaste stormarknad i somras när PRO gjorde sin årliga prisundersökning. Men efter jämförelsen så har priset höjts med 8 procent. Det visar en undersökning bland landets största Ica-butiker som Dagens nyheter gjort.

Undersökningen avslöjar att många av landets Ica-butiker ändrat sina priser i samband med den stora prisgranskningen.

På PRO utesluter man inte att Ica sänkt priserna inför deras undersökning för att verka billigare.

– Jag tror handlarna ringer runt till varandra när vi kommer, säger Birgit Malmbom ordförande PRO Göteborg.

Det är förmiddag och många kunder har redan kommit till en av Göteborgs största butiker - ICA Maxi i Torslanda. Butiken brukar alltid ligga väldigt bra till i PRO:s prisjämförelser och det är man inte sena att utnyttja. "Välkommen till Göteborgs billigaste matbutik" har det stått på tavlor utanför butiken där man refererat till PRO:s undersökning.

Magnus är en av kunderna i affären i dag.

– Det skulle inte förvåna mig om de har koll på när PRO kommer, säger han.

– Det vore förfärligt om det var så, säger Eva, en annan av kunderna.

– Då är det ju ett företag som vill ligga bra till trots att de inte har så bra priser, fortsätter hon.

På Ica säger man att man inte lurat någon och att prisökningen på 8 procent beror på tillfälligheter.

– Vi höjer ingenting utan att vi fått ändring från leverantörerna, säger Stig Lundström, Ica-handlare i Torslanda.

Att det blivit en prishöjning beror alltså enligt honom på att deras inköpspriser på de här varorna ökat under året och han hävdar bestämt att de inte ändrat priserna för PRO:s granskning.

– Vi bluffar inte om några priser. Vi har lärt oss att det är enda som funkar är att vara ärlig mot kunden, säger Stig Lundström.

Jonas Franzén
jonas.franzén@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".