Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Västtrafik vänder på kritiken

Publicerat tisdag 27 oktober 2009 kl 10.40
Jämförelsen med Skånetrafiken ingen vinst för Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson/Västtrafik.

Västtrafik bemöter nu kritiken från Västsvenska industri- och handelskammaren för att man på flera punkter är sämre än Skånes motsvarighet Skånetrafiken.

De stora skillnaderna vad gäller snabbhet, pris och resenärernas nöjdhet beror till stor del på ägandeförhållandena, anser vice ordförande i Västtrafik Johnny Bröndt .

Medan Skånetrafiken helt ägs av Skåneregionen äger Västra Götalandsregionen och alla dess 49 kommuner Västtrafik vilket komplicerar det hela, säger han.

– Vi har väldigt konstiga tröskeleffekter i Göteborgsregionen. Vårt taxesystem baseras på hur det var på 60-talet. Till exempel är det oerhört dyrt att passera gränsen mellan Göteborg och Kungälv. Det kostar kostar fem kuponger medan du kan åka från Vrångö till Angereds centrum som är betydligt längre och tar mycket längre tid - för bara två kuponger. Det är orimligt.

– Med Västra Götalandsregionen som enda ägare till Västtrafik , med en enda plånbok skulle man kunna justera och kompensera dessa orättvisor. Det kommer dock att ske först år 2013.

Vad tar ni till er av Västsvenska industi-och handelskammarens kritik?

Vi tar till oss att entreprenörerna och operatörerna bör blir mer delaktiga i arbetet. Det arbetet har redan påbörjats.

– Skåne har också kontroll över hela sin tågtrafik med flera dubbelspår till t ex Helsingborg. På ungefär halva vårt tågtrafik köper vi in oss hos SJ.

– Vi måste jobba mer på att göra Västtrafik till ett system. Det finns fortfarande för mycket rester av de gamla länsgränserna. Det får inte vara så att tåget går en minut innan bussen kommer till stationen.

Johnny Bröndt pekar också på fler skillnader i Västra Götalandsregionen och Skåneregionen, skillnader som enligt Johnny Bröndt påverkar hur pass nöjda resenärerna är.

– I Skåne sker 27% av resandet med tåg mot 6% i Västra Götaland. Tågresenärer är i regel mer nöjda med kollektivresandet än andra resande, säger Johnny Bröndt. Göteborg står för närmare 70% av kollektivresandet i regionen. Malmö står för 24 % i Skåne. Storstadsresenärer är betydligt mer kräsna än vad resenärer i andra delar av landet är. Här är man mindre tolerant mot förseningar än på landsorter där trafiken går mer sällan. 

Så om man skulle ta bort Göteborgs siffror i rapporten så skulle Västtrafiks siffror vara betydligt bättre vad gäller exempelvis nöjdhet?

– Ja.

Johnny Bröndt påstår också att priset i Västra Götalandsregionen inte alls är högre. Om man räknar ut vad resandet går på om man reser med månadsladdning, 100-kort och liknande så kostar en genomsnittlig  resa i Västra Götalandsregionen under tio kronor mot 13 kronor i Skåne.

– Man åker 30% fler resor per invånare i vår region än i Skåne.

Linn Ohlsson
linn.ohlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".