Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt identifiera fortkörare

Publicerat fredag 8 januari 2010 kl 06.10
Inte alla som åker fast kan bötfällas. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix.

Bara var tredje fortkörare i Västra Götaland som fångas på bild av polisens fartkameror kan bötfällas.

Oftast är föraren ofta är svår att identifiera på bilden och tendensen är likadan i hela landet.

Anders Drugge är sektionschef på enheten för Automatisk Trafiksäkerhetskontroll, ATK, i Kiruna, som ansvarar för landets alla fartkameror:

– Det finns en rad olika skäl till att vi inte alltid lyckas fastställa identitet hos föraren. Skymmande fordonsutrustning kan vara en sådan faktor, till exempel att antingen solskydd eller vindrutetorkare eller backspegel skymmer bilden lite grann. Men sedan är det väder och vind, yttre omständigheter som påverkar oss mycket, och så naturligtvis det som är relaterar till teknik.

När det gäller tekniken så är bildkvalitén en viktigt faktor, och det är nånting man nu jobbar på att förbättra.

Sedan systemet med automatiska fartkameror kom igång 2006 har man succesivt ökat antalet förare som bötfälls. Men fortfarande är man långt från målet att femtio procent av alla fortkörare ska straffas.

I Sverige måste den aktuelle föraren identifieras för att man ska kunna bötfälla en fortkörning - det är alltså inte ägaren till fordonet ifråga som är ansvarig. Ett system som är ovanligt "snällt" jämfört med andra länder, enligt Anders Drugge. Men han tycker inte att Sverige ska införa hårdare föraransvar:

– Man ska komma ihåg att syftet med det svenska ATK-systemet det är inte att maximera antalet ordningsböter, utan ATK-systemet ska vara en hjälp för den enskilde bilisten att anpassa hastigheten. Vi skyltar ju framför varje enskild mätstation till exempel.

Men lyckas ni med det överhängande målet att folk ska köra långsammare?

– När det gäller det övergripande målet så lyckas vi. Vi ser att vi får ner medelhastigheten på de här sträckorna där vi har ATK, och framförallt ser vi att antalet trafikolyckor minskar dramatiskt.

Elsa Persson
elsa.perssson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".