Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västtrafik

Får kritik trots folder

Publicerat måndag 11 januari 2010 kl 14.55

Konsumentombudsmannen, KO, är fortfarande inte nöjd med Västtrafiks prisinformation till resenärer som reser med kontoladdning över flera zoner. Resenärer har ju länge klagat att de inte får veta vad resan kommer att kosta och när även Konsumentverket kritiserade ofullständiga prisuppgifter tog Västtrafik fram en folder.

Men ett beslut i KO anses foldern fortfarande inte leva upp till prisinformationslagens krav.

– Vi har inte tyckt att det har räckt, därför att den foldern ges ju när man köper själva kortet och vi anser ju att den här informationen om pris som Västtrafik ska lämna, den ska ges vid varje påbörjad resa.

Hur borde det vara?

– Antingen ska pris anges på displayen, i en informationsfolder eller en plansch i samband med att man stiger på.

Men Västtrafik har hävdat att det med deras betalsystem är i princip omöjligt att ange priset för varje resmål i displayen, eftersom att resenären har över 22 000 resmål att välja mellan.

Det är Konsumentombudsmannen medveten om som säger att det rimliga är att man istället visar grunderna för hur priset bestäms, bara att den informationen finns i anslutning till kortavläsaren.

Även bättre information krävs för vad det egentligen kostar att resa en enkel resa med sms-bijett.

– När man köper biljetten använder man ju naturligtvis mobiltelefonen. Och priset som anges är ju det som Västtrafik tar ut. Men sedan tillkommer ju operatörsavgiften. Det borde man ange för resenären.

Elin Georgsson
elin.georgsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".