Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler älvskyttlar behövs

Publicerat fredag 15 januari 2010 kl 05.04
Älvsnabben räcker inte till - behöver kompletteras med nya skyttlar, enligt utredningar. Foto: Roger Blomqvist/SR.

Efter grusade planer på en gång- och cykelbro i Göteborg skjuter planer fart på nya skyttlar över älven. Resultatet kan bli två gasdrivna färjor mellan Stenpiren och Lindholmen.

Två större "Älvsnabbare" som kompletterar Älvsnabben med på- och avstigning både fram och bak beskrivs i tjocka kommunala utredningar, som nu ska fördjupas efter beslut i den styrande majoriteten i Göteborg.

Intresset för skyttlar ökar efter miljööverdomstolens stopp för gång- och cykelbron, även om kommunledningen fortfarande hoppas få igenom den i Högsta domstolen.

Men också med bro behövs skyttlar och utan bro tätare turer, säger utredarna. Fredrik Simonsson vid Lindholmspiren håller med:

– Det hade inneburit att man slipper vänta och stå och frysa dagar som denna.

Men också turer var tionde minut kan vara för sällan för cyklister och överfarten tar en minut till om hållplatsen flyttar från Rosenlund till Stenpiren, som ska bli ny knutpunkt för kollektivtrafiken.

Men om det blir gratis för cyklisterna skulle fler åka, tror Peter Asp:

– Det hade varit jättebra. Då hade säker fler cyklat och färre åkt bil.

Utredarna pekar samtidigt på att det blir svårare att hålla tidtabellen om många cyklister ska av och på. De bedömer att det i högtrafik behövs två skyttlar för 240 passagerare, varav 80 cyklister.

Gashybrider som bara ibland kör på med diesel som stöd vore bra med tanke på miljön. En sådan färja kostar närmare 50 miljoner kronor, merkostnaden för en gashybrid är ca 3 miljoner. Däremot tror utredarna inte på vätgas eller bränsleceller.

Med två nya Älvsnabbare vardagar klockan 7-18 fördubblas driftskostnaden som idag är 7 miljoner kronor om året. (Med satsningar i lågtrafik ökar kostnaderna ytterligare.) Frågan är var smärtgränsen går för politikerna. Men Emma Johansson från Lerum och Sanna Olsson från Bergsjön ser gärna fler turer till Lindholmen:

– Bussar brukar vara överfulla. Då hade jag tagit båten.

– Har man lite mer tid på sig kan man lika gärna ta båten.

Roger Blomqvist
roger.blomqvist@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".