Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Tjänstemannaförslag:

Centrala Göteborg dubbdäcksfritt

Publicerat tisdag 19 januari 2010 kl 12.59
Här kan det bli dubbdäcksfritt oktober 2010. Bild: Trafikkontoret.

Idag blev det offentligt vilka gator som föreslås få dubbdäcksförbud till nästa vinter. Trafikontorets tjänstemän föreslår att det först bara blir Odins- och Friggagatorna som får dubbdäcksförbud, men vill att det dubbdäcksfria förbudet utökas ordentligt två år senare.

Det är för att få renare luft och mindre buller som förslagen om dubbdäcksfria gator nu kommer. I höstas fick kommunerna laglig rätt av regeringen att införa dubbdäcksfria gator - och nu kommer alltså förslaget från trafikkontoret.

Först föreslås att Odins- och Friggagatorna, mellan Svingeln och Polhemsplatsen får dubbdäcksförbud från och med 1 oktober i höst. En av Göteborgs skitigaste gator - framförallt med tanke på partiklar i luften.

Två år senare är det dags för etapp 2 då ett ett betydligt större område i centrala Göteborg får dubbdäcksförbud, mellan Södra Vägen, med delar av Heden i öst och Övre Husargatan, Sprängkullsgatan borta vid Skanstorget i väst. I sydost spänner området ända upp mot norra Guldheden, genom Annedal och till Linnéplatsen. I norr begränsas omdrådet av Parkgatan som själv inte ingår.

De modellkörningar som trafikkontoret gjort av att förbjuda dubbdäck på de utvalda gatorna visar en kraftig minskning av partikelhalterna med i storleksordningen 15 - 20 procent. Även minskningen av buller blir markant.

Risken för olyckor under perioder med vinterväglag beräknas i Göteborgs kommun öka med ca 1 procent.

De grupper som föreslås få undantag från förbudet är räddningstjänst, polis, ambulans, andra samhällsviktiga transporter samt rörelsehindrade, skriver trafikontoret i sitt förslag som nu politikerna ska ta ställning till.

Men det kommer att kosta för de berörda bilisterna - första etappen ger en kostnad för boende, sysselsatta och övriga trafikanter om ca 5 Mkr på grund av förtida däcksbyte. Etapp 2 beräknas ge en kostnad för berörda på ca 10 Mkr.

Men i och med miljövinsterna gör Trafikkontoret bedömningen att förslaget blir samhällsekonomiskt lönsamt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".