Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Trängselskatt i Göteborg

Politikerna valde mindre zonen

Publicerat onsdag 27 januari 2010 kl 14.37
Göteborg kommer att få trängselskatt. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix.

En enig kommunstyrelse i Göteborg sa idag ja till den mindre av de två betalzoner för trängselskatt som Vägverket föreslagit för att delfinansiera stora trafiksatsningar.

På den efterföljande presskonferensen betonade en politisk majoritet att zonen kommer att justeras så att Marieholmstunneln ingår när den är byggd.

Angående de nya uppgifterna om en kostnadsökning på fyra miljarder kronor för Västlänken markerade flera ledande politiker att de är tveksamma till att höja trängselskatten från 10 kronor per passage.

– Paketet har gått fort, men delarna är definitivt inte okända. De har funnits där hela tiden. Det utredarna är osäkra på är om detta är den ultimata ringen för betalstationer. Jag är övertygad om att vi får vända och vrida på det framöver, säger Anneli Hulthén.

Du känner inte att kommunen låser sig för en modell?

– Någon gång måste man sätta ner foten om man ska komma vidare.

Anneli Hulthén är nöjd efter att den mindre betalzonen klubbades igenom idag. En repris väntas i fullmäktige på torsdag. Sen är det upp till regeringen att i mars fatta det avgörande beslutet om det göteborgska trafikpaketet för 30 miljarder kronor.

Nu när det talas om 4 miljarder till för Västlänken märks ingen större oro bland ledande göteborgspolitiker för finansieringen. Men de menar att det finns bättre lösningar än att höja trängselskatten, som planeras bli 10 kronor per passage.

Moderaten Jan Hallberg är ordförande i Göteborgsregionens kommunförbund GR och betonar att allt inte är ristat i sten. Han vill lugna oroliga i bland annat Mölndal.

– Ställer det till olägenheter med smittrafik i bostadsområden måste vi justera gränserna. Vi har också avsatt 1-2 miljarder kronor till trimnings- och miljöåtgärder, så att vi ska kunna parera körbeteenden som vi inte riktigt kan kartlägga idag, säger Jan Hallberg.

Roger Blomgvist
roger.blomqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".