Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Mystery shoppers

Kollar hur butikerna sköter sig

Publicerat måndag 1 februari 2010 kl 11.24

Det blir vanligare att företag anlitar så kallade mystery shoppers - personer som låtsas vara kunder men vars uppgift är att bedömma hur butiker ser ut och hur servicen fungerar.

Bättre Affärer är ett av de företag som erbjuder tjänsten och dom har över 1300 registrerade mystery shoppers i göteborg. Vd:n Susanne Sjölund märker att intresset för metoden ökat de senaste åren i Göteborg - trots lågkonjukturen.

– Det är extra viktigt att vara bra i lågkonjunktur så att man utmärker sig och kan jobba på det man är mindre bra på. Det här året har hittils varit väldigt bra för oss, trots att det bara gått några dagar.

I köpcentret Kungsmässan i Kungsbacka myllrar det av shoppingsugna besökare. Men några av dom kan vara mystery shoppers - personer som inte alls är där för att handla.

En mystery shopper är ofta anställd av butikskedjor eller av företag som butikerna anlitar. De får betalt för att betygsätta hur butiken ser ut, om personalen hälsar eller erbjuder hjälp och ofta kontrollerar de också om pengar hanteras på rätt sätt.

På Kungsmässan har man använt mystery shoppers i flera år och Bo Rundberg som är ledare för shoppingcentret säger att butikerna inte får veta exakt vilken tid och dag mystery shoppers varit i butiken - för att undvika att personalen pekas ut.

– Syftet med detta är ju inte att gå ut och ge någon som är dålig smisk utan det är att försöka bättra de som är bra och göra dem bättre, för att höja lägstanivån. Vi gör detta för att hjälpa butikerna. Oftast när man jobbar i en butik så tror man att man är lite bättre än man faktiskt är - då är det bra med någon utomstående berättar för dem att de är bra, men att de kan bli bättre.

I början var personalen skeptiska mot mystery shopping men nu är det istället butikerna som frågar efter det.

– Nu vill butikerna ha det. Första gångerna så kände folk att det var som att poliserna ska komma och se hur de sköter sig. Men efter första gången märkte de att detta var ju bra, så nu är det bara positivt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".