Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mer gods till hamnen på järnväg

Publicerat måndag 8 februari 2010 kl 16.46

Allt mer gods till och från Göteborgs hamn kommer nu att gå på järnväg. Idag var det invigning i Skandiahamnen för en omfattande ombyggnad av järnvägen och bangården i hamnen.

– Det är viktigt för oss att kunna erbjuda hela Sverige logistiklösningar så att industrin på ostkusten och i mitten av landet kan få ned sitt gods till en hamn med oceankapacitet med direktsjöfart ned till Japan, Kina och de andra stora exportmarknaderna. Då är det väldigt viktigt att hamnbanan har den kapaciteten som krävs för att kunna utöka detta, säger Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs hamn.

Hur stor del av gods till och från Göteborgs hamn kommer nu att gå på järnväg?

– Ja, idag är det femtio procent av alla containrar som kommer och lämnar på järnväg och då behövs den kapacitet som banverket idag har gjort, och det gör att vi kan undvika att slå i kapacitetstaket just nu.

Innebär detta att det blir färre lastbilar till och från Göteborg?

– Ja, det gör det. Hade allt det här godset gått på lastbil hade det inte det kunnat funka utan det här avlastar även vägarna. Vi ser att vi har minskat godset med ungefär fem procent under lågkonjunkturen, men järnvägen har ökat sju procent så man ser att det är ett väldigt logistiskt sätt att köra på järnväg, säger Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs hamn.

Peo Wenander
peo.wenander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".