Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvo vilseledde i reklam

Publicerat fredag 12 mars 2010 kl 12.14

Enligt en ny dom i marknadsdomstolen får Volvo inte längre marknadsföra sina bilar med påståendet att de är "säkrast i världen".

I en kampanj för en ny bilmodell förra året använde sig Volvo av uttrycket "säkrast i världen". Det gillade inte Toyota som hävdade att påståendet var vilseledande.

Marknadsdomstolen går nu alltså på Toyotas linje.

Förlusten i domstolen innebär också att Volvo måste ersätta Toyota Swedens rättegångskostnader på en dryg miljon kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".