Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Politiker positiva till sociala medier

Publicerat onsdag 9 juni 2010 kl 05.22
1 av 2
Här blir ytterligare en av Henrik Ripas Flygpost till. Foto: Epp Anderson/SR.
2 av 2
Klicka på bilden för grafik.

Närmare 60 procent av förstanamnen till valet till kommunfullmäktige eller landsting som svarat på Sveriges Radios enkät säger att de kommer använda sig av sociala medier, som Facebook och Twitter, för att nå sina väljare.

Men en stor majoritet verkar fortfarande tro att sociala medier bara är nya sätt att nå ut med sitt politiska budskap.

– Jag tycker att de ska tänka om. Det är nästan meningslöst att bara spotta ur sig pressmeddelanden eller vara en megafon. Jag tror mycket mer på dialog och då är Twitter en utmärkt funktion, säger Helene Odenjung (FP), kommunalråd i Göteborg.

Men då har du inte mycket plats att bre ut dig på?

– Nej, och det är också bra. 140 tecken och så kan man i och för sig skriva en till och då får man 280. Om man ska ha en dialog så är det väl bra att ha lite ping-pong, säger hon.

Kommunstyrelsens ordförande i Lerum, Moderaten Henrik Ripa, tror att människor kan påverka mycket mer med sina åsikter än de är medvetna om.

– Det är som jag säger: om tio personer ringer i ett och samma ärende så är det folkstorm. Så är det inte så mångas åsikter som behövs.

Helene Odenjung tror att hennes sätt att twittra, använda Facebook eller skriva bloggar kommer att ge henne fler väljare.

– Ja, det tror jag nog. Den som funderar på att rösta på Folkpartiet får en bild av hur jag jag är som deras företrädare. Då är jag inte bara en politiker utan även en komplett person, säger hon.

Statsvetaren Henrik Oscarsson vid Göteborgs universitet tror att politikernas förväntningar på de sociala medierna är överdrivna, eftersom så få är inne på nätet. Däremot tror han att de kommer påverka valdeltagandet.

– Det återstår fortfarande att bevisa att sociala medier förmår mobilisera nya människor som inte är så politiskt intresserade in i de politiska diskussionerna. Hittills har det inte varit så, säger han.

1 266 politiker svarade på Sveriges Radios enkät - en svarprocent på över 60.

Epp Anderson
epp.anderson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".