Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Politikers förmånsbilar kvar

Publicerat onsdag 9 juni 2010 kl 16.42

Det blir inget stopp för förmånsbilar åt heltidspolitiker och kommunala toppchefer i Göteborg. Bara vänsterpartiet stöder än så länge miljöpartiets krav om att fasa ut förmånsbilarna.

Förmånsbilarna som 98 toppolitiker och chefer har lär inte avskaffas som miljöpartiet vill.

– Det finns ju inga som helst skäl att skattebetalarna ska hålla kommunalråden med bilar. Det kan man väl köpa själv om man måste ha det, säger Kia Andreasson, MP.

Däremot finns nu enighet om att heltidspolitikernas bensinförbrukning inte längre ska vara pensionsgrundande. Det har den varit sedan 1999, men inte för toppcheferna.

Idag är det sexton heltidspolitiker i Göteborg som höjer sin pension genom att använda förmånsbil. De får skatta för förmånen, som beroende på bilmodell varierar mellan 2875 och 5300 kronor i månaden.

Samtidigt är förmånen pensionsgrundande. Högst uppräkning av pensionen får den som kör en bil med det högsta förmånsvärdet, en gasdriven modell av Volvo V70.

Även bränsleförbrukningen höjer pensionen, eftersom bränslekostnaden läggs på lönen. Skattebetalarna betalar bränslet, politikerna får skatta extra för förmånen, men kvitterar ut högre pension ju mer de kör.

En av dem som har förmånsbil är moderaten Jonas Ransgård, som nu ifrågasätter delar av förmånen.

– Den lön och ersättningsnivå som förtroendevalda och chefer har ska vara lika för alla med lika tjänst och inte bero på hur mycket bil man kör, säger han.

Kommunstyrelsen skickade idag vidare frågan till kommunstyrelsens personal- och arbetsmarknadsdelegation för yttrande. Att döma av partiernas uttalanden på kommunstyrelsens presskonferens idag blir förmånsbilarna kvar, medan förändringar kan väntas i pensionsdelen.

16 HELTIDSPOLITIKER MED FÖRMÅNSBIL

Jan Hallberg (M)
Owe Nilsson (S)
Agneta Granberg (M)
Helena Nyhus (S)
Helene Odenjung (FP)
Dario Espiga (S)
Susanna Haby (M)
Jonas Ransgård (M)
Marina Johansson (S)
Ann Lundgren (S)
Kristina Tharing (M)
Mats Arnsmar (S)
Mikael Janson (FP)
Per Berglund (S)
Ann-Sofie Hermansson (S)
Roland Rydin (M)

5 HELTIDSPOLITIKER UTAN FÖRMÅNSBIL

Anneli Hulthén (S)
Kia Andreasson (MP)
Marie Lindén (V)
Carina Liljesand (KD)
Anna Johansson (S)

Roger Blomqvist
roger.blomqvist@sr.se

Fakta om förmånsbilarna

FAKTA OM KOMMUNENS FÖRMÅNSBILAR

Miljöpartiet beräknar kommunens snittkostnad per förmånstagare till 50 000 kr/år. Servicepaketet kostar kommunen 60 000 kr/förmånstagare och år.
Den genomsnittliga bränslekostnaden är 2 500 kr/månad. Till det kommer ett lönepåslag på 20 % av bränsleförbrukningen som ger högre skatt på bränsleförmånen. Den årliga slutnotan för bränsle är för kommunen 36 000 kr/år och förmånstagare i snitt.
Kostnaden för förmånsbilarna åt kommunens 98 högsta beslutsfattare landar totalt på minst 15,7 miljoner om året (enligt MP).

Ett politiskt beslut från 1985 säger att bilförmånen är pensionsgrundande för heltidspolitiker (kommunalråd m.fl.). Till det kommer ett tjänstemannabeslut från 1999 av dåvarande stadsdirektören att bränslenotan för heltidspolitiker ska vara pensionsgrundande.
För kommunens toppchefer är förmånsbil och bränsleförbrukning däremot inte pensionsgrundande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".