Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Göteborgsluften måste bli renare

Publicerat fredag 18 juni 2010 kl 05.45
Halten kvävedioxid skall minska i Göteborgsluften. Foto: Yvonne Åsell/SvD/Scanpix

Fler ställen med variabel hastighet, smartare trafikljus och en utökad assistanskår hör till det som Trafikverket föreslår för att få mindre kvävedioxid i luften i Göteborg.

Åtgärderna presenteras efter att myndigheten pressats av miljönämnden att ta större ansvar för att minska kvävedioxiden i Göteborgsluften.

– Vi presenterar åtgärder som i första hand bidrar till att vi får ett bättre flyt i trafiken, säger Jörgen Ryding på Trafikverket.

En bil släpper ut kväveoxid och när det reagerar med syre bildas kvävedioxid. Men andas man in luften så är det inte bara kvävedioxidet i sig som är farligt. Det fungerar också som en indikator och när det finns mycket kvävedioxid så finns det också mycket andra farliga luftföroreningar som är svårare att upptäcka.

– Det är ju inte bra för våra andningsorgan, säger Ann-Marie Ramnerö på miljöförvaltningen i Göteborg.

– Det är väldigt få som upplever det akut, men det här är ju ett långsiktigt folkhälsoproblem, fortsätter Ann-Marie Ramnerö.

Det var i höstas som miljöförvaltningen frågade det som i dag heter Trafikverket vad för förslag på åtgärder de kunde komma med. Och nu har alltså svaret kommit.

– En del är kanske bättre ur klimatsynpunkt än just för kvävedioxiden, men Trafikverket har ju aviserat att de vill jobba tillsammans med oss och trafikkontoret med ytterligare åtgärder. Så det arbetet har vi startat nu, säger Ann Marie Ramnerö på miljöförvaltningen.

Trängselskatten tros påverka kvävedioxidhalten i rätt riktning, liksom att bilarna vi kör blir allt miljövänligare. Till 2013 tror Trafikverket att vi ligger på gränsen till att klara kvävedioxidvärdet men man utesluter inte att det kan komma att behövas fler åtgärder.

– För att vara på den säkra sidan kan det komma att behövas, säger Jörgen Ryding på Trafikverket.

Jonas Franzén
jonas.franzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".