Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bättre metod lär barn läsa

Publicerat torsdag 30 september 2010 kl 07.45
Läsande barn. Foto. Dan Hansson/Scanpix

Intensiv daglig träning för barn med läs- och skrivsvårigheter ger resultat. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

I studien fick drygt 50 nioåringar med läs- och skrivsvårigheter under tolv veckor daglig träning i att förstå den alfabetiska koden av pedagoger vid Göteborgs universitet.

Resultaten visar att de barn som deltog i träningsprogrammet klarade sig mycket bättre än de barn som fick den traditionella specialundervisning som skolan erbjöd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".