Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Slut på bilförmåner för politiker

Publicerat torsdag 30 september 2010 kl 13.59
Förmånsbil ska inte längre vara pensionsgrundande. Foto: Bertil Ericson/Scanpix.

Tjänstebilsförmånerna för topp-politiker och chefer i Göteborgs stad är på väg bort. Det finns det nu en rödgrön majoritet för i kommunen.

Efter att Miljöpartiet drivit frågan om att fasa ut bilförmånen är nu en rödgrön majoritet med på det. Det bekräftar socialdemokraten Marina Johansson för Västekot.

Igår gav kommunstyrelsens personal- och arbetsmarknadsdelegation, där hon är ordförande, stadskansliet i uppdrag att visa hur utfasningen kan gå till.

Den borgerliga oppositionen menar däremot att det kan finnas skäl att behålla förmånen, eftersom kommunen tjänar på den av skatteskäl. Oppositionen vill ha utrett vad det kostar att höja lönerna med motsvarande belopp om tjänstebilsförmånen försvinner.

Enligt Miljöpartiet rör det sig om över 15 miljoner kronor om året för totalt 98 personer i kommunen, 83 chefer och 15 politiker.

Inte längre pensionsgrundande

Just heltidspolitikernas förmåner har stuckit i ögonen sen det blev känt att de också varit pensionsgrundande för dem sedan 1985. (Så har det inte varit för cheferna.)

Särskilt svårt att försvara har det varit att även bränsleförbrukningen är pensionsgrundande: ju mer politikerna kör, desto högre pension får de.

Men efter beslut i arvodesberedningen upphör förmånen att vara pensionsgrundande från den 14 oktober, då beslutet ska klubbas igenom i kommunfullmäktige.

Arvodesberedningen tar upp frågan igen i morgon för att se över beslutets retroaktiva verkan.

Roger Blomqvist
roger.blomqvist@sr.se

Fakta: Kommunens förmånsbilar

Miljöpartiet beräknar kommunens snittkostnad per förmånstagare till 50 000 kr/år. Ett mycket omfattande servicepaket kostar kommunen 60 000 kr/förmånstagare och år.

Den genomsnittliga bränslekostnaden är 2 500 kr/månad. Till det kommer ett lönepåslag på 20 % av bränsleförbrukningen som ger högre skatt på bränsleförmånen. Den genomsnittliga bränslekostnaden är 36 000 kr/år och förmånstagare.

Kostnaden för förmånsbilarna åt kommunens 98 högsta beslutsfattare landar totalt på minst 15,7 miljoner om året, enligt MP.

Ett politiskt beslut från 1985 säger att bilförmånen inklusive bränsleförbrukning är pensionsgrundande för heltidspolitiker (kommunalråd m.fl.). För kommunens toppchefer är förmånsbil och bränsleförbrukning däremot inte pensionsgrundande.

15 HELTIDSPOLITIKER HAR FÖRMÅNSBIL

Jan Hallberg (M)
Owe Nilsson (S)
Agneta Granberg (M)
Helena Nyhus (S)
Helene Odenjung (FP)
Dario Espiga (S)
Susanna Haby (M)
Jonas Ransgård (M)
Marina Johansson (S)
Ann Lundgren (S)
Kristina Tharing (M)
Mats Arnsmar (S)
Mikael Janson (FP)
Per Berglund (S)
Ann-Sofie Hermansson (S)
Roland Rydin (M)

6 HELTIDSPOLITIKER HAR INTE FÖRMÅNSBIL

Anneli Hulthén (S)
Kia Andreasson (MP)
Marie Lindén (V)
Carina Liljesand (KD)
Anna Johansson (S)
Ann-Catrine Fogelgren (FP)

De som saknar förmånsbil får en kompensation på 2 000 kronor/mån. Kompensationen är dock inte pensionsgrundande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".