Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förmånsbilsbeslut kan vara olagligt

Publicerat fredag 15 oktober 2010 kl 07.12

Igår beslutade Göteborgs kommunfullmäktige att topp-politikernas förmånsbilar inte längre får vara pensionsgrundande. Men pensionsförmånen från 1999 kan vara olaglig.

Miljöpartiet lämnade igår in en protokollsanteckning som hävdar att förmånen kan vara olaglig.

– Vi har inte fått ett enda dokument som säger hur beslutet är fattat. Det är utkast och anteckningar på det i efterhand så något formellt beslut har vi inte hittat, säger Kia Andreasson (MP).

Men ett formellt beslut borde ha varit fattat i arvodesberedningen?

– Det kan vi inte se. Vi hittar inte det. Ingen har i alla fall kunnat leta upp det.

Finns det inga protokoll?

– Nej,vi har letat.

Då är det väl så att det här beslutet inte är giltigt?

– Det är precis det vi far efter. Man har i alla fall gjort på helt fel sätt och då kan man till och med polisanmäla det.

Det kan nu finnas en rödgrön majoritet för att ta bort förmånsbilarna helt. Men beslutet igår gällde bara att bilförmånen inte längre är pensionsgrundande för 15 nu aktiva heltidspolitiker.

De kan inte längre höja pensionen med förmånsbil och bensinförbrukning. Det har däremot åtta redan avgångna politiker kunnat göra.

Socialdemokraten Endrick Schubert har högst bensinförbrukning, som höjer hans pension med  1.187 kronor extra i månaden. Totalt ger förmånsbilen honom 2.804 kronor extra i pension varje månad.

Men när Sveriges Radio under fullmäktigesammanträdet vill ställa frågor hans pension och eventuella inblandning i beslutet som höjde pensionen - han var sammankallande i arvodesberedningen fram till 1999 - vill han inte svara utan rusar in i politikernas fredade zon.

Miljöpartisten Kia Andreasson ifrågasätter de åttas pensioner.

– Vi tycker att det är oanständigt för det är att ge förmåner till politiker och det är inte snyggt.

Roger Blomqvist
roger.blomqvist@sr.se

Femton heltidspolitiker har förmånsbil

Jan Hallberg (M)
Owe Nilsson (S)
Agneta Granberg (M)

Helena Nyhus (S)
Helene Odenjung (FP)
Dario Espiga (S)

Susanna Haby (M)
Jonas Ransgård (M)
Marina Johansson (S)

Ann Lundgren (S)
Kristina Tharing (M)
Mats Arnsmar (S)

Per Berglund (S)
Ann-Sofie Hermansson (S)
Roland Rydin (M)

Sex heltidspolitiker har inte förmånsbil

Anneli Hulthén (S)
Kia Andreasson (MP)
Marie Lindén (V)

Carina Liljesand (KD)
Anna Johansson (S)
Ann-Catrine Fogelgren (FP)

De som saknar förmånsbil får en kompensation på 2 000 kronor/mån. Kompensationen är dock inte pensionsgrundande.

Fakta om kommunens förmånsbilar

Miljöpartiet beräknar kommunens snittkostnad per förmånstagare till 99 636 kronor/år. I förmånsbilen ingår ett mycket omfattande servicepaket.

Den genomsnittliga bränslekostnaden är 2 500 kr/månad. Med ett lönepåslag på 20 % av bränsleförbrukningen blir den genomsnittliga bränslekostnaden 36 000 kr/år och förmånstagare.

För heltidspolitiker är genomsnittskostnaden något högre, ca 109 000 kr/år, då de i snitt kör 3000 mil/år.

Efter ett politiskt beslut 1985 är bilförmånen inklusive bränsleförbrukning pensionsgrundande för heltidspolitiker (kommunalråd m.fl.).

För kommunens toppchefer är förmånsbil och bränsleförbrukning däremot inte pensionsgrundande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".