Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Göteborg först med flytande fordonsgas

Publicerat onsdag 20 oktober 2010 kl 10.45
"Man kan nå 40-50 procent av behovet i Sverige"
(1:32 min)
1 av 2
Henrik Sundin, VD för Volvo Trackcenter, och Bo Bo Ramberg, VD på företaget Fordonsgas knyter ihop bandet på invigningen av Europas första anläggning för flytande fordonsgas. Foto: Lasse Edfast/SR
Så här ser pumpen som invigdes i dag ut, denna modell är främst tänkt för lastbilar och är därför rätt stor. Foto: Lasse Edfast/SR
2 av 2
Så här ser pumpen som invigdes i dag ut, denna modell är främst tänkt för lastbilar och är därför rätt stor. Foto: Lasse Edfast/SR

I Göteborg i dag invigdes Europas första tankstället för flytande fordonsgas. Med flytande gas ska bränsletransporterna bli effektivare och hanteringen därför mer lönsam.

Intresset från transport- och fordonsbranschen verkar vara stort, bland annat testar Volvo nya lastbilar som kan köra på den här gasen. Dock kommer gasen i anläggningen i dag från fossila källor, enligt Bo Ramberg, VD på företaget Fordonsgas som byggt anläggningen.

--  Den gas som vi har i gasen i tanken i dag är naturgas från Stavanger, så där har man jämfört med dieseln en koldioxidförbättring med 20 procent, men Göteborg Energi bygger en biogasanläggning i Lidköping med flytande biometan. Den räknar vi med ska vara klar i april-maj nästa år, och då blir det biogas som vi kommer ha.

Någonstans måste det ändå finnas ett tak när det inte finns fler ägg- eller bananskal att kompostera, vad kommer att hända då?

--  Självklart, och det är det jag säger: det finns inget alternativ i dag som kan ersätta den oljeförbrukningen som finns själv. Men tittar man på både rötnings- och förgasningstekniken som man kan använda så kan man nå 40-50 procent av behovet i Sverige.

Hittills har ett problem för utbyggnaden av fordonsgas varit att mackar för biogas är dyrare att bygga än mackar för etanol. När en lag kom om att alla tankställen skulle erbjuda ett alternativ byggde alltså många etanolpumpar.

--  Det klart att du bygger det billigaste alternativet, och då vågar man kanske inte satsa pengar på att bygga ett fordonsgastankställe, men de senaste åren har fler byggt och just nu ökar det riktigt, riktigt mycket.

Lasse Edfast
lasse.edfast@sr.se

Fakta: Fordonsgas

För att göra gasen flytande kyld den ner till minus 160 grader. Då får den en högre densitet och mer gas får plats i en och samma tankbil.

Befintliga lastbilar går att konvertera för att köra på flytande gas, en sådan investering har enligt Volvo tjänat in sig efter 4 år för den som kör 12 000 mil per år eftersom motorerna kan utnyttja energin i bränslet bättre.

I dag körs 95 procent av alla transporter med fossilt bränsle.

Källa: Fordonsgas/Volvo

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".