Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Delar av Göteborgs hamn privatiseras

Publicerat torsdag 21 oktober 2010 kl 10.16
Christer Älveborn är VD för Cobelfret i Göteborg, en av de båda bolagen som övertar delar av verksamheten i Göteborgs hamn. Foto: Lasse Edfast/SR

DFDS och C. Ports tar över driften i roro-terminalen i Göteborgs hamn. Ett tjugofemårigt avtal har tecknats med de båda bolagen.

De två företagen är idag också hamnens största kunder.

Bakgrunden till affären är att hamnen i februari i år delades upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag. Kajer och infrastruktur är liksom tidigare i kommunal ägo och avtalet gäller alltså själva driften av roro-terminalen.

Därmed får hamnen samma upplägg som en majoritet av världens stora hamnar: en offentlig ägare och separata terminalbolag.

Sven Hulterström är styrelseordförande för Göteborgs Hamn AB.

– Stans intresse är ju att hamnen ska utvecklas på ett bra sätt, säger han. Så vi tror det blir bra.

Vad kan dessa två bolagen göra bättre än Göteborgs stad?

– De tillför en erfarenhet, de driver ju ett stort antal roro-terminaler ute i Europa. De kan naturligtvis åstadkomma andra kombinationer än vad Göteborgs stad kan.

Facket vill inte ha någon privatisering. Peter Annerback är ordförande i Hamnarbetarförbundet Göteborg.

– Vår ståndpunkt är ju att att man ska driva hamnen i offentlig regi och inte sälja ut den. Vi ser hellre att avkastningen går till kommuninvånarna än till privata aktörer.

Men samtidigt är Peter Annerback försiktigt positiv till de nya ägarna.

– Vi ser också fram emot att få nya ägare, vi har ju haft problem med den tidigare. Så det är ändå med en liten ljusning vi ser på framtiden.

Lasse Edfast
lasse.edfast@sr.se

Fakta: avtalet och hamnen

DFDS och Cobelfrets sköter tillsammans driften i roro-terminalen i Göteborgs hamn, och betalar varje år 70 miljoner kronor till Götebors kommun för att kommunen ska underhålla hamnen.

"Ro-ro" står för roll-on-roll-off och innefattar exempelvis arbetet med att flytta containrar från båtar till tåg.

Götebors hamn är Nordens största hamn. 70 procent av Nordens industri befolkning bor inom 50 mil från hamnen, och 25 procent av Sveriges utrikeshandel går via hamnen.

Källa:Göteborgs Hamn

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".