Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så ska utländska studenter lockas till stan

Publicerat tisdag 26 oktober 2010 kl 00.00
" Vi har ju inte tidigare funnits på en konkurrensutsatt marknad"
(1:33 min)
På grund av de nya reglerna får Chalmers runt 60 miljoner kronor i mindre i anslag under tre år. Foto: Fredrik Persson/Scanpix.

För att behålla kvalité och för att få in pengar så satsar universiteten i Göteborg nu stort för att locka till sig utomeuropeiska studenter, som från och med nästa år måste betala för att få plugga i Sverige.

På Chalmers planerar man att lägga tio miljoner kronor om året på marknadsföring utomlands.

– Chalmers vill vara en del av världens forskarsamhälle och då lägger vi en god grund för att kunna delta i de globala sammanhangen genom att ha en massa studenter från andra kulturer, säger Eva Lejdbrant, administrativ direktör på Chalmers.

Chalmers kommer på grund av de nya reglerna få runt 60 miljoner kronor i mindre i anslag under tre år. Göteborgs Universitet får också mindre pengar, för 2013 är prognosen att anslaget krymper med över 25 miljoner kronor. Enligt regeringens budget är det så mycket det ska tjänas in på att utomeuropeiska studenter betalar för sig.

På grund av de fasta kostnaderna i form av lokaler och lärare är alltså universiteten beroende av att få in tillräckligt mycket terminsavgifter för att inte gå med minus på att det införs studentavgifter.

– Vi har ju dimensionerat vår utbildning och vår organisation efter ett visst antal studenter så vi tycker naturligtvis att det skulle vara bra och angeläget om vi får hit studenter som är betalande för att kunna hantera de kostnader som vi har, säger Eva Lejdbrandt på Chalmers.

Chalmersstudenten Muhammed från Iran intervjuades i Västekot när regeringen berättade om sina planer på avgifter.

– Hade jag varit tvungen att betala hade jag inte kommit hit. Man kan hitta bättre universitet i både Europa och Usa, sade han till oss då.

För att personer som Muhammed ska välja Sverige istället för universitet utomlands, så arbetas det nu för fullt på universiteten för att locka till sig studenter. I en handlingsplan som Chalmers beslutat om framgår att det är tre strategier man satsar på. Dels vill man ta hjälp av företag som Volvo och SKF som har mycket verksamhet utomlands. Dels vill man rikta marknadsföring till potentiella studenter i vissa delar av världen, också vill man utveckla sina kontakter med universitet ute i världen.

På Göteborgs Universitet har man inga planer nedskrivna än, men det pågår mycket arbete säger man där och enligt Eva Lejdbrant på Chalmers är det nu en helt ny situation som de svenska universiteten ställs inför.

– Den är ju väldigt ny och inte bara för Chalmers utan för alla lärosäten föreställer jag mig. Vi har ju inte tidigare funnits på en konkurrensutsatt marknad på det sättet eftersom vi inte har haft betalningsskyldighet. Vi håller på och lära oss sakta men säkert hur det här ska gå till, hur vi ska marknadsföra oss och på vilket sätt vi ska rekrytera

Jonas Franzén
jonas.franzen@sr.se

Här ska Chalmers marknadsföra sig:

  • Kina (inklusive Hong Kong)
  • Taiwan
  • Thailand
  • Turkiet
  • Mexico
  • Ryssland
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".