Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Spårvägen utreder olycka

Publicerat tisdag 26 oktober 2010 kl 15.36
Göteborgs Spårvägar utreder olyckan
(1:56 min)
Trafiksäkerhetschefen Lars-Olof Gustafsson framför en spårvagn utan och en spårvagn med frontskydd. Foto: Andreas Kron / Sveriges Radio

Efter olyckan vid Wavrinskys plats där en 11-årig flicka blev påkörd av en spårvagn ses nu säkerheten i området över. Den spårvagn som körde på flickan var av den äldre typen som saknar skydd längst fram. Men om det gjorde olyckan värre är för tidigt att säga.

– Låt oss få samla in alla fakta kring det här i lugn och ro så kan vi göra en värdering sedan, säger Lars-Olof Gustafsson som är trafiksäkerhetschef på Göteborgs spårvägar.

Av Göteborgs 237 spårvagnar är en majoritet av den äldre typen som har ett koppel längst fram och saknar ett så kallat frontskydd. Tanken är att de flesta ska bytas ut mot nya italienska spårvagnar men det är som bekant ett arbete som går långsamt.

Men själva kopplet på de gamla vagnarna är i sig ett frontskydd säger Lars-Olof Gustafsson. Och ett frontskydd är ingen garanti för att inte människor ska hamna under vagnarna.

– Det är farligt att hamna under vilken vagn som helst. Det är såpass stort avståndet, 22-23 centimeter till spårens överkant. Jag kan inte rulla under där, men ett barn kommer under bägge typerna av spårvagn.

Göteborgs spårvägar har nu inlett sin undersökning om vad som hände när den 11-åriga flickan blev påkörd och klämdes fast under spårvagnen. Mycket återstår men man vet nu att spårvagnen hållit rätt hastighet och att det inte fanns några tekniska fel på spårvagnen som har med olyckan att göra.

Ett stort problem är att människor överhuvudtaget springer framför spårvagnen.

– Det är jättestort. Det är ju ett ständigt springande framför spårvagnar och framför allt med korta avstånd.

I centrala göteborg, innanför Vallgraven har man sänkt hastigheten till max 30 kilometer i timmen och det har lett till färre påkörningar. Och nu ska man också se över Wavrinskys plats där olyckan skedde.

– Det gör vi tillsammans med trafikkontoret som ansvarar för infrastrukturen runt omkring. Dom är på medhörning på den här utredningen och så får vi jobba fram förslag till åtgärder, Lars-Olof Gustafsson, trafiksäkerhetschef på Göteborgs spårvägar.

Andreas Kron
andreas.kron@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".