Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilterminalen ska drivas av logistikföretag

Publicerat onsdag 16 februari 2011 kl 17.58

I dag blev det klart att det blir företaget Logent tar över driften av bilterminalen i Göteborgs hamn.

– Det innebär att istället för en riskfylld verksamhet, vi vet ju hur bilmarknaden varit de senaste åren, så får vi mer stabila inkomster och behöver inte ta de risker vi haft tidigare. Sett ur kommunens synpunkt som ägare så är det här åt rätt riktning, säger Sven Hulterstöm, socialdemokrat och styrelseordförande för Göteborgs hamn.

Att Logent tar över bilterminalen är det andra steget av tre steg i privatiseringen av Göteborgs hamn.

Sedan tidigare är det klart att DFDS Seaways och C.ports ska driva roro-terminalen men det beslutet har ännu inte trätt i kraft eftersom beslutet fastnat hos Konkurrensverket. Det kommer inte överlåtelsen av bilterminalen göra eftersom affären inte är tillräckligt stor för att granskas av Konkurrensverket.

Det tredje och sista steget av privatiseringen är att låta containerterminalen gå över i privat drift.

Att Logent får ta över bilterminalen var ett överraskande beslut för många men enligt Sven Hulterström kommer företaget kunna utveckla hamnen på ett sätt som Göteborgs kommun inte själva hade klarat av.

– Att ta in ett logistikföretag gör att vi får ett bredare branschkunnande som kan leda till utveckling. Vi tillför genom detta en kompetens som hamnen inte hade kunnat skaffa själv, säger han.

Facket har tidigare varit kritiskt till att privatisera delar av hamnen och för förtroendemannen Erik Helgesson kom beskedet om Logents intåg som en överraskning.

– Det var ganska oväntat. Vi trodde det skulle bli en stor rederikund, säger han.

Erik Helgesson tycker att hade det varit bättre om kommunens själva behållit driften och därmed möjligheten att göra vinst på hamnens verksamhet.

– Vi är väldigt kritiska till hela upplägget. Två av tre terminaler har gått med vinst det här året så vi tycker att kommunen kastar pengar i sjön.

Under rådande omständigheter så tycker Erik Helgesson ändå att Logent är ett bra alternativ om hamnen tvunget måste privatiseras.

– Vi har hört oss för med avdelning ett i Stockholm där Logent har verksamhet och för tillfället verkar det fungera ganska bra där. Utifrån det är vi ganska nöjda, säger han

Filip Kruse
filip.kruse@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".