Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Facket förvånas över friande rapport

Publicerat fredag 11 mars 2011 kl 06.14

Facket förvånas över revisionsrapporten som friar en hög chef på spårvägen, Pierre Modini, från misstanken att ha suttit på dubbla stolar i samband med bussaffärer i ett privat bolag. Västekot berättade igår morse om spårvägens affärer med Terminal G, där Modini är delägare och även varit vd.

--  Det är häpnadsväckande hur man i positionen som chef kan ha en sån här bisyssla i ett som vi tycker konkurrerande företag, säger Kent Budd, som är ordförande i Kommunalarbetarförbundets trafiksektion på Göteborgs spårvägar.

--  Man hyr ut bussar, man...ja, tittar man på deras hemsida så sysslar man med allting inom bussbranschen, fortsätter han.

Enligt Kent Budd fortsätter affärerna med Terminal G, trots att spårvägsledningen sagt att de upphört för att inga misstankar om oegentligheter ska kunna uppstå.

--  Man har reparerat bussar för Terminal G i spårvägens lokaler i Kvillegaraget.

I år?

– I år, ja.

Facket kan inte förstå att det är tillåtet med bisysslor för chefen, när det inte är det för personalen.

--  Det blir obegripligt. Vi har exempelvis en biljettkontrollant, som blev nekad bisyssla som tågvärd på grund av, som man säger, konkurrerande verksamhet. Men vi har ingen konkurrerande verksamhet på tågvärdsområdet, säger Kent Budd.

Men Göteborgs Spårvägars avgående ordförande Lena Malm (S) är nöjd efter granskningen.

--  Jag känner mig lugn när jag läser den här rapporten, säger Lena Malm, som inte ser något konstigt med Modinis godkända bisyssla i ett privat bolag.

--  Det beror ju också på vilken arbetsinsats man gör i sin bisyssla. Om man är delägare i ett bolag, men kanske inte agerar så aktivt, så kanske det inte tar så mycket tid, säger Lena Malm (S).

På torsdagskvällens bolagstämma valdes en ny styrelse i Göteborgs Spårvägar och det blir den som får dra eventuella slutsatser av revisionsrapporten.

Fakta om affärerna

Revisionsbolaget Deloitte har granskat "närståendetransaktioner" mellan spårvägen och Terminal G. Pierre Modini var chef för Göteborgs Spårvägar Buss när bussar såldes till Kommunleasing hösten 2009. Ett tiotal bussar såldes samma höst vidare till nybildade Terminal G och Spårvägen hyrde senare in tre av dem. Spårvägen har också i över ett år hyrt bussplatser av Terminal G och har totalt betalat över 600 000 kronor till Terminal G, enligt rapporten.

Efter bussförsäljningen blev Modini chef för spårvägens banteknikavdelning. Enligt revisionsrapporten har han aldrig suttit på dubbla stolar och det har alltid funnits skriftliga avtal till grund, godkända i spårvägsledningen. Fakturorna har varit marknadsmässiga och har attesterats av behöriga.

Trots det slutade Göteborgs Spårvägar enligt rapporten - och det intygas också av vd Lars-Börje Björfjäll - att göra affärer med Terminal G i september förra året, för att inga misstankar om oegentligheter skulle uppstå. Modini lämnade strax därefter VD-posten i Terminal G och slutar på Göteborgs Spårvägar nästa vecka. Det ska ha varit planerat före granskningen av bussaffärerna.
Enligt facket har spårvägens affärer med Terminal G alltså fortsatt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".