Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många kryssningsfartyg till Göteborg

Publicerat tisdag 3 maj 2011 kl 06.57
Åsa Wilske: ” Kryssningsfartygen ligger i hamn med motorerna på”
(1:36 min)
Kryssningsfartyg kan bli ett miljöproblem. Foto: Erik Abel/Scanpix

Fler kryssningsfartyg än nånsin kommer till Göteborg i sommar. Det är en vinst för turistindustrin, men påverkar också miljön på flera sätt.

– Eftersom de här fartygen inte ligger anslutna med el vid kaj så ligger ju de där och låter motorerna gå, så då har vi ju utsläpp till luft från den oljan som de använder, säger Helena Norin, ordförande för Naturskyddsföreningen i Göteborg.

I början av 2000-talet kom det runt tio kryssningsfartyg till Göteborg varje år, men i sommar kommer hela 51 stycken, vilket är en ökning med 24 procent jämfört med förra året. Förutom att alla går för motor även när de står inne vid kaj finns risken att de släpper ut sitt avloppsvatten från duschar och toaletter.

– Om de släpper ut det rakt ut i havet så bidrar det till övergödning och att vi sprider föroreningar i havet, säger Helena Norin.

Det finns inget förbud mot att släppa ut avloppsvattnet i havet, men Åsa Wilske som är miljöchef på Göteborgs hamn berättar att alla kryssningsfartyg har möjlighet att utan extra kostnad lämna avloppsvattnet i hamnen så att det sen kan tas om hand.

– Det ska vara lätt för alla kryssningsfartyg att lämna sitt avloppsvatten när de kommer till Göteborgs hamn, så nu är våra kryssningskajer fullt utbyggda för mottagning av avloppsvatten.

De har också gjort det möjligt för fartyg att ansluta sig till elnätet i stället för att gå för motor, men att ställa krav på elanslutning eller insamling av avloppsvatten ser de inte som något alternativ.

– Vår uppgift är att på bästa sätt stimulera till en bättre miljöprestanda och det gör vi genom att premiera dem som går före, till exempel genom en miljödifferentierad hamntaxa, säger Åsa Wilske.

Men hamntaxad påverkas idag bara av hur höga luftutsläpp man har av svavel och kväveoxid och inte av huruvida man använder sig av elanslutning eller samlar in sitt avloppsvatten.

Åsa Welander
asa.welander@sr.se>

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".