Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elevvården måste bli bättre, menar forskare

Publicerat fredag 20 augusti 2004 kl 15.41

Elevvården inom skolan kritiseras i en kommande doktorsavhandling vid Göteborgs universitet.

Forskaren Eva Hjörne anser att skolan måste bli bättre på att hjälpa de barn som behöver extra stöd.

Eva Hjörne, som tidigare arbetat på barnpsyk, inom omsorgsförvaltningen och som lärare för socialpedagoger, har studerat hur elevvården på två skolor fungerar.

Hon anser att de olika experterna skulle kunna bidra med betydligt mer från sina olika psykologiska och pedagogiska områden och bli tydligare.

För enligt Eva Hjörne vågar inte experterna utmana varandra utan strävar istället efter att komma överens - och det leder till att problemen hamnar hos barnen istället.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".