Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Saab köps upp av kinesiska företag

Publicerat fredag 28 oktober 2011 kl 08.41
Victor Muller: "Saabs framtid säkrad"
(5:03 min)
Foto: Adam Ihse/Sveriges Radio

Saabs framtid tycks vara räddad, åtminstone för stunden. Kinesiska Pang Da och Youngman har kommit överens med Saabs ägare om att köpa samtliga aktier i företaget.

16:04 Saabs återförsäljare gläds över beskedet

-Det här är fantastiskt skojigt. Här finns både en trovärdighet, långsiktighet och kapital för att det ska kunna lyckas, säger Peter Hallberg, vd för Saabs återförsäljarförening.

Under året har landets 40-tal Saabhandlare haft det tufft. Någon enstaka har valt att helt sluta med Saab. Flera har varslat personal om uppsägning. Enligt Hallberg har mellan 150-200 personer blivit av med jobbet.

Det har inte funnits några bilar att leverera och förtroendet för Saab har varit kört i botten.

Fredagens nyhet slog igenom i bilhallarna.

-Vi har sett en ökat tillströmning direkt. En handlare ringde och sade att han sålt två begagande bilar i dag och det var länge sedan han senast sålde en Saab, säger Peter Hallberg.

Men det återstår mycket arbete för få snurr på verksamheten igen efter så många månaders stiljtje.

-Vi har tappat mycket i förtroende. Nu måste vi börja sälja och leverera och framför allt ha ett långsiktigt lugn. Med rätt ledning kommer Saab att klara sig bra utan Victor Muller, säger Peter Hallberg.

Han hoppas att en ny vd kommer från Saableden.

-I det här skedet tror jag att det är viktigt att det blir en person med Saab-DNA, säger han.

15:40 En passion för att bygga bilar

-Det är positivt att Swan vill sälja Saab och att det finns seriösa köpare. Men vi får nog veta mer efter måndagens borgenärssammanträde, sade Anette Hellgren, Unionens ordförande på Saab.

-Jag tror att de kinesiska ägarna kommer att vilja fortsätta tillverka bilar i Trollhättan. Kompetens för biltillverkning finns i Sverige och det försvarar att bilar byggs här.

Hellgren tror inte att det finns någon risk för att personalen ska överge Saab.

-Dagens besked borde väl i stället göra att de stannar. De är oerhört lojala med företaget och har en passion för att bygga bilar.

15:34 Trollhättebor tror på Saab

Ute på gågatan i centrala Trollhättan var det bara positiva röster.

-Ett skönt besked och jag tror att Saab kommer att finnas kvar i Trollhättan. Titta bara på Volvo, det fungerar ju för dem med utländska ägare och det kommer det att göra för Saab också, säger Hans-Olof Käll.

Han får medhåll av fler:

-Det här var bra för Saab nu finns det hopp om en framtid för bilbyggandet, säger Per-Allan André.

-De gör ju bra bilar på Saab och nu kan de fortsätta med det, säger Gulli Forsberg.

15:31 Odell berömmer Muller

Ordföranden i riksdagens näringsutskott, Mats Odell (KD), anser att Viktor Muller bör ha beröm för sitt arbete med Saab.

-Hans målinriktade arbete har bidragit till att Saab nu kan arbeta vidare. Det är lätt att peka på de mindre positiva sidorna av Muller, men talar man med fack och anställda så har de positiva saker att säga, säger Mats Odell, som tycker att affären med de kinesiska intressenterna verkar bra även på rent sakliga grunder. Det ger inte bara ett kortsiktigt hopp.

-Det öppnar nya möjligheter för svensk ingenjörskonst och design, tror Odell.

14:59 Saabanställda får lön på månadg, enligt Muller

De Saabanställda får inte någon lön före helgen. Enligt Victor Muller kommer den först nästa vecka.

-Vi kommer att kunna betala hela lönen på måndag, säger han.

Att Saab valt att inte betala ut lönegarantipengarna, som täcker de 21 första dagarna i oktober, är för att det rent administrativt vore alltför tidskrävande med uppdelade utbetalningar.

Muller har för avsikt att ta ut sin bonus för förra året på 196 000 euro, cirka 1,7 miljoner kronor, men inte förrän skulderna till leverantörerna reglerats.

-Jag tar ut min bonus när leverantörerna har fått betalt, säger han.

14:53 GM avaktar mer information

-Liksom alla Saableverantörer så väntar vi på mer information, säger James Cain, talesperson på biltillverkarens tidigare ägare General Motors (GM), om avsiktsförklaringen mellan Swan och de kinesiska bolagen.

-Vi har inte informerats närmare om den föreslagna affären, så vi känner inte till detaljerna och kan inte diskutera den, fortsätter han.

Cain kan inte säga när GM kan komma att fatta beslut om sin inställning till överenskommelsen.

-Vi vet inte ens vad det är för beslut vi har att fatta. Det är Saab som bestämmer tidtabellen.

TT: Men vilka är de avgörande frågorna från ert perspektiv?

-Att få veta mer om kontraktet.

13:55 Jätteförlust för Saabs ägare

Swedish Automobile (Swan) räknar med att förlora i runda slängar 70 miljoner euro, runt 630 miljoner kronor, om affären med kineserna går igenom. Produktionen hos Saab väntas inte kunna återupptas innan årsskiftet, säger Victor Muller enligt Reuters.

13:54 Näringsministern Annie Lööf (C) välkomnar beskedet

-Jag är glad att man har tagit ett steg framåt och att rekonstruktionen fortsätter, säger näringsminister Annie Lööf (C) och hoppas att frågan om Saab nu får en långsiktig lösning.

Enligt Lööf har regeringen varit aktiv i frågan, i kulisserna, bland annat genom samtal med kinesiska regeringsföreträdare på det, enligt Lööf, "superdepartement" som hanterar bilindustrin. Den svenske ambassadören i Kina hör till dem som fört samtalen.

-Vi har fattat beslut som underlättar rekonstruktionen, säger näringsministern som dock inte vill säga vad det rör sig om för beslut.

-Det handlar om att öka handlingsfriheten, säger hon bara och tillägger att Saabs framtid ligger i den affärsuppgörelse som parterna fortsätter att förhandla om.

Annie Lööf säger att hon och hennes medarbetare stått till parternas förfogande och att departementet följer utvecklingen timme för timme.

13:52 40 miljoner euro behövs

Nu väntar borgenärssammanträdet på måndag där fordringsägarna får säga om de stödjer en fortsatt rekonstruktion eller inte. Sedan är de olika myndighetsprocesserna avgörande.

-Jag har träffat NDRC och de har uttalat ett stöd för Saab och är väldigt positiva till den här investeringen, säger Guy Lofalk.

En utredning som NDRC låtit en tredje part göra visar att Youngman och Pang Da har mer pengar än vad som behövs för att finansiera Saab.

-Under själva rekonstruktionen räknar vi med att det behövs runt 40 miljoner euro (cirka 360 miljoner kronor) beroende på hur länge den håller på. Under 2012 och 2013 räknar vi med 550 miljoner euro (nästan 5 miljarder kronor), säger Guy Lofalk.

Sedan är planen att Saab ska ha nått lönsamhet, eller i alla fall gå plus minus noll.

13:51 Lofalk vill jobba vidare

Rekonstruktören Guy Lofalk är nöjd med uppgörelsen.

-Det är väldigt glädjande att vi har fått klarhet i ägandebilden och hur en potentiell finansiering ska se ut och det är naturligtvis en helt annan utgångspunkt än vi haft tidigare.

TT: Känner du att du kan fortsätta med tanke på att Muller har velat byta ut dig?

-Victor har inte sagt något till mig och jag har ingen anledning att ha några synpunkter på det. Vi kommer att gå vidare med de förutsättningar som gäller nu, säger Guy Lofalk och konstaterar:

-Jag kommer att fortsätta som rekonstruktör.

13:02 Muller hyllas av handelskammaren

"En sak är säker. Utan Victor Muller hade Saab Automobile sedan länge varit nedlagt", kommenterar Johan Trouvé, vd i Västsvenska handelskammaren, i ett pressmeddelande.

"När Victor Muller gick in i Saab gjorde han det när väldigt få andra trodde på Trollhätteföretagets möjligheter. Alternativet för GM var då formulerat i ett ord: konkurs."

Johan Trouvé betonar samtidigt att många hinder återstår innan affären går igenom och Saab blir kinesiskt.

"Generellt kan man säga att kinesiska företag ser långsiktigt på internationellt ägande. Däremot är det för tidigt att säga något om Pang Das och Youngmans affärsplan för Saab, annat än att företagen ser ut att ha resurser för en offensiv satsning.

12:46 Muller vill inte längre byta ut Lofalk

De parter som måste godkänna affären för att den ska genomföras är, enligt Muller, det kinesiska National Development and Reform Commission (NDRC) och GM.

Sedan överenskommelsen träffats vill han inte längre byta ut rekonstruktören Guy Lofalk.

-Jag är mycket nöjd med det beslutet. Det betyder kontinuitet.

12:43 Uppsägningar kan komma

Den tänkta köpeskillingen är högre än vad Swan betalade för Saab, men bolaget gör ändå ingen vinst på affären, enligt Muller.

-Swan har också lagt in mycket pengar genom kapitaltillskott till Saab.

Nu väntas Saab inom kort få in pengar till löner. Samtidigt finns det "definitivt" en risk att delar av personalen måste sägas upp.

-När produktionen har legat nere i sju månader så får man betala priset för det, säger Victor Muller.

12:35 Produktionen ska stanna i Sverige

Saabs produktion i Trollhättan blir kvar även om Youngman och Pang Da tar över, enligt Muller, som säger att detta har varit ett villkor för överenskommelsen.

-Produktionen i Sverige är absolut garanterad, säger Muller, som också säger att de tilltänkta nya ägarna vill starta produktion i Kina.

12:33 "För tidigt att säga om det blir lätt"

-Om vi spelar våra kort rätt så kommer det här att gynna alla parter, säger Victor Muller.

På frågan om Saabs tidigare ägare GM kan komma att sätta käppar i hjulen för en affär svarar Muller:

-Vi har haft en väldigt kort dialog med GM så här långt. Det är alldeles för tidigt att säga om detta blir lätt eller ej.

12:28

Affären, om den blir av, innebär stabilitet för Saabs intressenter, aktieägare, anställda, leverantörer, säger Muller. Och Saab kan nu komma att tillföras mer kapital än vad den befintliga affärsplanen säger. Enligt Muller ger den också Saab en starkare position på den kinesiska marknaden, jämfört med tidigare avtal med de kinesiska bolagen.

På frågan om han själv blir kvar i Saab svarar han:

-Det här handlar inte om mig, det handlar om Saab. Men jag står med glädje till förfogande.

12:27 Muller: "Vi gjorde det"

-Jag tycker att vi efter sju månader av vånda för företaget har kommit till en punkt där vi kan säga: Vi gjorde det, säger Victor Muller under en telefonkonferens om avsiktsförklaringen med de kinesiska bolagen.

Det har varit en "väldigt, väldigt tuff period" för Saab - men dagens överenskommelse för bolaget till en säker hamn, enligt Muller.

-Jag känner mig komfortabel med att affärsplanen nu kommer att utföras, och finansieringen kommer att tillföras.

12:13 "Extremt tunt"

Rolf Åbjörnsson, advokat och specialist på rekonstruktioner, tycker att det senaste initiativet ser "extremt tunt" ut.

-Det är ju en avsiktsförklaring och, antar jag, ett antal villkor. Och vad jag förstår inga pengar ner i kassan i dag.

Han tror att tingsrätten kan komma att fatta beslut i ärendet ändå, men att den kan vilja invänta borgenärssammanträdet på måndag för att se om någon borgenär protesterar.

Åbjörnsson anser att det "rysk-kinesiska spåret" är en återvändsgränd eftersom det är förenat med så mycket krångel.

Han förmodar att även GM måste godkänna affären och att företaget inte vill se en försäljning till Kina.

-Jag vet inte riktigt vad de håller på med. Och om det hade varit riktigt på allvar så hade man väl skaffat de godkännanden man behöver om man har hållit på så länge. Det här är som att börja om på ruta ett.

11:41 Klubbordförande inte orolig för jobben

IF Metallklubbens ordförande på Saab i Trollhättan, Håkan Skött, är inte orolig för att jobben ska försvinna.

-Med tanke på de uttalanden som kineserna har gjort tidigare så ser jag inte nu någon risk att jobben försvinner, säger han till TT.

De har deklarerat att de vill satsa i Saab och att de ser det som en viktig del att ha kvar produktionen här i Sverige, och dessutom produktion i Kina.

-Det framgick inte minst då vi träffade företrädare för Youngman och Pang Da i Frankfurt för ett tag sedan.

Håkan Skötts känsla när han fick beskedet beskriver han som en stor lättnad.

-Det är klart det är.

-Som det utvecklade sig för Saab och att det fanns en begäran om att rekonstruktionen skulle avbrytas var väldigt tungt, säger han.

Någon agenda för när facken i Trollhättan ska träffa sina nya ägare finns ännu inte.

-Det är så nytt så det har vi inte hunnit med än.

-Sedan får man inte glömma att detta är en avsiktsförklaring som kräver godkännande.

TT: Kommer ni att sakna Victor Muller?

-Det är en person som brunnit för Saab, det kan man inte ta ifrån honom.

-Han har slagits oerhört för att Saab ska finnas kvar, säger Håkan Skött.

11:40 Stora investeringar väntas från kinserna

Saabs vd Victor Muller säger till Sveriges Radio P4 Väst att de kinesiska bolagen är beredda att totalt investera mer än en halv miljard euro, motsvarande ungefär 4,5 miljarder kronor, i Saab. Han räknar med att processen för att få klartecken från kinesiska myndigheter ska gå väldigt snabbt så att pengarna kan börja betalas ut.

-Jag är extremt lättad över att en tid av osäkerhet snart är över. Vi kan börja betala våra skulder, starta produktionen, lansera nya bilmodeller och expandera verksamheten i Kina, säger Muller till P4 Väst.

-Det här är väldigt goda nyheter för Trollhättan och för Saab, fortsätter han.

Överenskommelsen med kineserna nåddes sent på torsdagskvällen, enligt Muller. Förhandlingarna har varit utmattande, men värda alla ansträngningar.

-Det är inte över. Det är nu det börjar. Jag tror det här kommer att säkra att våra planer för företaget blir verklighet, säger Victor Muller.

Från det att finansieringen är på plats bedömer Muller att det tar åtta veckor innan det blir en återstart i fabriken. Han är övertygad om att produktionen kommer att finns kvar i Trollhättan?

-Självklart, säger Victor Muller.

Om hans egen framtid säger han:

-Jag ska fortsätta att driva företaget tills en ny vd kommer in och sedan kommer jag definitivt att fortsätta vara involverad i framtiden.

11:10 "Viktigt för hela Sverige"

-Det här är en viktig framgång för de anställda. Det är viktigt att regeringen nu kommer med förslag för att utveckla fordonsindustrin så att den blir kvar i Sverige, säger Lars Johansson, näringspolitisk talesman för Socialdemokraterna i riksdagen.

Det finns goda förutsättningar för att behålla arbetstillfällen i Sverige, inte minst inom forskning och utveckling, hävdar han. Och affären innebär ju bara att perspektivet skiftas från USA till Kina vad gäller ägandet.

Han ser det närmast som en fördel att det är kinesiska bolag som nu köper företaget eftersom möjligheterna i Kina är så stora.

-De företag som går bra finns ju i tillväxtländer som Kina, Indien och Brasilien, säger Lars Johansson.

11:05 Viktigt för hela Sverige

På IF Metall, före detta Metallarbetareförbundet, drar man en lättnadens suck över kinesernas avsiktsförklaring. Förbundet har 1 500 medlemmar på Saab, vilket gör företaget till en av de större arbetsplatserna i landet för metallarbetare.

-Men det här är viktigt inte bara för oss, utan för hela Sverige. Att göra bilar i dagens värld är oerhört tufft, och det kunnande som finns på Saab tillför också övrig industri i Sverige en rad fördelar, säger Stefan Löfven, ordförande i förbundet.

Han var relativt säker på att Saab skulle överleva, trots domedagsprofetiorna.

-Många gav säkert upp hoppet. Tyvärr har det väl varit lite av en självgående sanning att det skulle gå illa till slut, säger han.

-Jag har ingen anledning att betvivla att de kinesiska företagen är seriösa. De har sagt att tillverkningen ska fortsätta i Sverige, vilket säkert stämmer med tanke på varumärket.

10:53 North Street Capital ute ur bilden

I och med den senaste utvecklingen är det inte längre aktuellt att ta in pengar från det amerikanska riskkapitalbolaget North Street Capital, skriver Swan i ett pressmeddelande.

Tidigare uppgörelser om att North Street Capital skulle köpa 2,3 miljoner aktier och dessutom låna ut 60 miljoner dollar till Saab Automobile gäller inte längre.

Planerna på finansiering från North Street Capital, som ägs av racerföraren och bilentusiasten Alex Mascioli, presenterades förra torsdagen.

10:52 Kommunalrådet: "Skönt med en lösning"

-Det är jättebra att man fått en lösning på affären så att man kan se framåt igen, sade kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan Paul Åkerlund när han fått beskedet om uppgörelsen.

-Det har varit en lång och slitsam tid för många. Det betyder mycket att Saab är kvar och kan producera bilar.

10:48 Nyemission på tre miljoner aktier

Swedish Automobile meddelar att bolaget gör ytterligare en nyemission till fonden Global Yield Fund Limited på tre miljoner aktier. Priset avgörs av ett snittpris på börsen i Amsterdam under en viss tidsperiod. Håller fredagens kurs i sig handlar det om cirka 30 miljoner kronor. Det räcker för att Saab ska kunna betala den del av oktoberlönen som inte den statliga lönegarantin står för.

Det är den fjärde nyemissionen till GEM i år. Tidigare nyemissioner har handlat om en miljon aktier den 16 maj, fem miljoner aktier den 3 augusti och fyra miljoner aktier den 15 augusti.

Att ta in pengar från GEM ingår i en uppgörelse som Swedish Automobile, som då hette Spyker Cars, slöt med fonden vid köpet av Saab Automobile i början av 2010 för att ha en ekonomisk buffert. Avtalet ger möjlighet att sälja aktier för upp till 150 miljoner euro, cirka 1,4 miljarder kronor.

GEM betalar endast 90 procent av aktiepriset och aktierna säljs sedan vidare.

Fonden är registrerad på Caymanöarna.

10:38 "Steg i rätt riktning"

Martin Sköld, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, är positiv till dagens besked men är samtidigt lite skeptisk till uppgifterna och framhåller att Saab-affären kantats av tvära kast under en lång tid.

-Visar det sig att det finns substans bakom avsiktsförklaringen och att man slutligen lyckas driva affären i hamn så är det ett steg i rätt riktning. Saab får en stabil ägare som är förankrad i Kina som kommer att vara en viktig marknad i framtiden, säger han till TT.

Martin Sköld har länge trott att Saabs nya ägare skulle finnas i Kina. Han vill inte uttala sig om Saab blir en lönsam affär på sikt för de nya kinesiska ägarna.

-Prognoser över tillväxten visar att den kinesiska marknaden är förhållandevis stark, tillägger Martin Sköld och tror att det nu finns förutsättningar för Saab att sälja flera bilar.

10:37 Sveriges ingenjörer: "Kan ge stabilitet"

På fackförbundet Sveriges ingenjörer, som har cirka 500 medlemmar på Saab, är man glad över beskedet.

-Det här ger förhoppningsvis företaget den stabilitet som Saab saknat, säger Ulf Bengtsson, förbundets ordförande.

-Jag är inte överraskad. Många hade kanske gett upp hoppet, men jag trodde nog hela tiden att det skulle bli en lösning till sist. Saab är en ganska liten biltillverkare, men varumärket är oerhört starkt och nu tror jag att det kommer att finnas kvar under lång tid framåt.

Han ser ingen anledning att tvivla på de kineserna företagen. Han tror att de är seriösa och ser långsiktigt på företagets framtid.

-Saab-bilar kommer nog att tillverkas i Kina så småningom, men också i Trollhättan. Saab är ett varumärke som är intimt förknippat med Sverige.

10:33 Aktien rusar på börsen

Aktien i Saab-ägaren Swedish Automobile steg med 38 procent när handeln återupptogs på förmiddagen. Det är dock fortfarande en frimärksaktie som kostar runt en euro, det vill säga cirka nio kronor, på Amsterdambörsen.

10:22 Underleverantörerna lättade

Fredrik Sidahl är vd för FKG, branschorganisation för skandinaviska underleverantörer till fordonsindustrin. Han är lättad över att Saab nu säljs och att rekonstruktionen återupptas.

-Det här innebär att vi har en kund att leverera till och att vi kommer att få tillbaka en del av den fordran vi har, säger han.

75 svenska företag levererar till Saabs biltillverkning. Skulden till dem bedöms uppgå till mellan 700 miljoner och 1,5 miljarder kronor enligt Sidahl.

Att de kinesiska företagen tar över ägandet till 100 procent innebär enligt Sidahl att det blir en "stabil, finansiell ägare".

-Jag hoppas att man värdesätter svensk produktutveckling och ingenjörskonst och att fabriker ligger kvar i Sverige.

Samtidigt utgår han från att det blir nya anläggningar i Kina och jämför i det avseendet med Volvo.

Sidahl ser ingen risk för svenska underleverantörer att Saab blir kinesiskt.

-Inte alls, tvärtom. Det är en fördel. Svenska underleverantörer måste följa kunden ut i världen. Det räcker inte att spela i Sverige när affärsmarknaden är global.

10:20 Priset acceptabelt menar Muller

Så sent som i helgen avvisade Victor Muller tidigare bud från Pang Da och Youngman där de, enligt hans uppgift, var beredda att betala runt 200 miljoner kronor för hundra procent av Saab Automobile.

Han tyckte att priset var för lågt och dessutom omgärdat av alldeles för många villkor.

När priset sedan steg gick han med på att sälja för hundra miljoner euro, cirka 900 miljoner kronor.

-Det är en okej summa om man tänker på vilken situation bolaget är i just nu där man inte har tillverkat bilar på sex månader, säger han.

10:14 Aktiehandeln återupptas

Handeln i Swedish Automobiles aktie återupptas på Amsterdambörsen klockan 10.15, skriver Reuters.

10:14 Ledarna: "Hopp inför framtiden"

-En sten har ramlat bort från bröstet.

Så säger Kenneth Trei, vice ordförande för Ledarna på Saab i Trollhättan, efter morgonens nyhet.

Han konstaterar att Youngman och Pang Da har varit spelare som man pratat med länge, men anser ändå inte att utvecklingen var väntad.

-Men självklart har man nu ett större hopp inför framtiden och det här ger också andrum.

-Det är positivt att man är villig att köpa Saab och driva företaget vidare.

Kenneth Trei är, liksom alla inom Saab-sfären, minst sagt luttrad:

-Den är en lång bit kvar, det är många som ska säga sitt innan affären är klar.

10:12 Akademikerfack välkomnar

Ordföranden i Akademikerföreningen/Sveriges ingenjörer på Saab, Per Bränneby, välkomnar det kinesiska köpet av biltillverkaren i Trollhättan.

-Det är väldigt skönt att den här långbänken kommit till ett avslut. Det här kan nog bli bra, säger Bränneby till TT.

-Jag har träffat Pang Das vd vid ett tillfälle, och fick ett bra intryck. Det är seriöst företag, och stort inom distribution.

Han är inte orolig för att verksamhet ska flyttas till Kina.

-Vi har inte fått några såna signaler i alla fall. Kortsiktigt kommer det här att bli bra, det är jag övertygad om. Hur det blir på lång sikt vet man ju inte. Den kompetens som kineserna efterfrågar finns i Trollhättan, och är svår att flytta på, säger Per Bränneby.

-Vi kommer att hamna i liknande sits som Volvo Personvagnar, tror Bränneby.

10:06 Muller glad efter beskedet

På frågan om hur det känns att inte han inte längre ska vara ägare till Saab svarar Victor Muller TT:

-Jag känner mig väldigt lycklig över det. Nu är företagets framtid verkligen säkrad. Framtiden ser mycket ljus ut nu. Vi har de djupaste fickorna ombord nu som säkrar att bolaget kommer att blomstra, så jag är mycket glad över det här.

09:58 Villkorad överenskommelse

För att det ska bli ett slutligt avtal om en försäljning krävs godkännande från berörda myndigheter, Swans aktieägare samt "vissa andra parter", enligt pressmeddelandet.

Köpeskillingen om 100 miljoner euro kommer att utbetalas stegvis.

Avsiktsförklaringen gäller till och med den 15 november, förutsatt att Saabs rekonstruktion fortsätter.

09:54 100 miljoner euro

Även Saab bekräftar i ett pressmeddelande att det finns en avsiktsförklaring som innebär att Pang Da och Youngman ska köpa samtliga aktier i biltillverkaren. Prislappen ligger på 100 miljoner euro.

Swedish Automobiles vd Victor Muller avböjer i en SMS-konversation med Reuters att lämna några kommentarer till affären.

09:51 Lofalk: "Ändrar förutsättningarna"

Beskedet från parterna kan innebära stora förändringar i förutsättningarna för en framgångsrik rekonstruktion, konstaterar Lofalk.

"Med hänsyn till det stora antalet arbetstillfällen och dess betydelse för regionen samt den stora värdeförstöring som skulle bli konsekvensen av en konkurs är det min bedömning att dessa nya förutsättningar måste utredas innan beslut kan fattas om att rekonstruktionen skall upphöra", skriver Lofalk.

09:49 Intensiva förhandlingar

Lofalk skriver i sin inlaga att intensiva förhandlingar förts mellan parterna. Detta har resulterat i en avsiktsförklaring som innebär att ägarfrågan reglerats så att Pang Da och Youngman ska köpa samtliga aktier i Saab.

Vidare är man överens om att Pang Da och Youngman ska skjuta till den finansiering som behövs av rekonstruktionen samt finansiering av finansplanen.

09:46 Pressträff senare idag

Saabägaren Swedish Automobile planerar en presskonferens senare i dag, rapporterar Reuters. I avvaktan på det lämnar bolaget inga kommentarer, enligt vd.

09:45 Avsiktsförklaring om Saab-köp

Kinesiska Pang Da och Youngman har tecknat en så kallad avsiktsförklaring om att köpa samtliga aktier i Saab Automobile. Det framgår av rekonstruktören Guy Lofalks inlaga till Vänersborgs tingsrätt.

09:36 Ny vändning om Saabs rekonstruktion

Rekonstruktören Guy Lofalk drar tillbaka sin begäran om att rekonstruktionen av Saab Automobile ska upphöra, uppger tingsrätten i ett pressmeddelande.

-Rekonstruktören vill att företagsrekonstruktionen fortgår. Det är tvära kast här, säger Ingrid Lund, registrator på Vänersborgs tingsrätt, sedan faxet från Lofalk kommit in till tingsrätten på morgonen.

Vänersborgs tingsrätt avbryter därmed arbetet som inletts för att stoppa rekonstruktionen i de tre Saab-bolagen, uppger TV4 Nyheterna Väst.

09:02 Aktiehandeln stoppad

Handeln med Saab-ägaren Swedish Automobiles aktie är stoppad på börsen i Amsterdam, rapporterar Reuters.

08:46 Saab uppges bli helt kinesiskt

Avtalet som skrivits på handlar enligt uppgifter till TV 4 Nyheterna Väst om ett kinesiskt köp av hela Saab. Prislappen ska ligga runt 100 miljoner euro, uppger tv-kanalen.

07:00 Ännu inga Saab-kommentarer

Saab var tidigt på fredagsmorgonen ännu inte berett att lämna några kommentarer kring uppgifterna från Peking.

-Vi har inga kommentarer att lämna.

-När och om vi kommer att göra det så sker det via en pressrelease, sade Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning.

06:30 Besked från tingsrätten idag

Enligt uppgift kom parterna överens sent i går kväll och att förhandlingarna drog ut på tiden kan förklara att Saab Automobile inte lyckades hålla den tidsgräns som tingsrätten i Vänersborg hade satt.

Före klockan 13 skulle Saab ha kommit in med en begäran om att få fortsätta rekonstruktionen samt att byta ut rekonstruktören Guy Lofalk, men inga livstecken kom då från företaget.

Strax före stängningsdags meddelade emellertid Saabs chefsjurist Kristina Geers att förhandlingarna mellan Saab och de kinesiska företagen Pang Da och Youngman var avgörande för Saabs ställningstagande i frågan.

När nu förhandlingarna är klara är ett besked från Saab till tingsrätten i Vänersborg att vänta senare i dag.

En källa till TV 4 Nyheterna Väst säger att avtalet, som ännu inte är offentligt, har "väckt starka reaktioner i delar av Saab-leden."

06:02 Snart klart med Saab-affär

Två kinesiska bilföretag är nu nära att nå en överenskommelse med Saab Automobile om att ta över den Sverigebaserade biltillverkaren, säger en källa med insyn i de pågående samtalen mellan företagen till Reuters på fredagen.

Nyckelpersoner i företagsledningarna kunde inte omedelbart nås för en kommentar.

De kinesiska företagen Pang Da och Youngman har under flera veckor fört diskussioner med Saab Automobile, enligt källan.

TT

FAKTA: Saabs svåra år

20 februari 2009: Saab går in i rekonstruktion som avslutas ett halvår senare.

18 december 2009: GM beslutar att avveckla Saab.

8 januari 2010: Saab försätts i likvidation.

23 februari 2010: Spyker köper Saab Automobile.

5 januari 2011: Försäljningssiffror för 2010: 28 284 kunder köpte Saab, minus 29 procent.

6 april: Saabfabriken stannar för att leverantörerna inte fått betalt.

2 maj: Avtal med kinesiska Hawtai som havererar 12 maj.

16 maj: Avtal med kinesiska Pang Da som ger Saab förskott för bilar.

1 juni: Pang Da köper ytterligare bilar och har lovat förskott på totalt 45 miljoner euro.

23 juni: Saab kan inte betala ut lönerna till de anställda.

4 juli: Avtal med Youngman och Pang Da om att de investerar 245 miljoner euro mot en ägarandel på 53,9 procent.

7 juli: Köpet av Saabs fastighetsbolag godkänns av regeringen. Ger 205 miljoner kronor kontant.

27 juli: Tjänstemannalönerna försenas nio dagar.

17 augusti: Kronofogden startar utmätning av fordringar.

25 augusti: Inga löner betalas ut.

31 augusti: Halvårsrapporten visar på en förlust på cirka 1,8 miljarder kronor.

7 september: Saab lämnar in ansökan om rekonstruktion.

8 september: Vänersborgs tingsrätt säger nej till rekonstruktionsansökan.

12-20 september: Konkursansökningar från Unionen, Ledarna, IF Metall och underleverantören Takata-Petri.

21 september: Hovrätten för västra Sverige säger ja till rekonstruktion sedan Saab överklagat. De anställda får lön från den statliga lönegarantin och fackens konkursansökningar återkallas.

20 oktober: Rekonstruktören skickar in ansökan om att avbryta rekonstruktionen.

21 oktober: Den statliga lönegarantin upphör.

28 oktober: Avsiktsförklaring om att Pang Da och Youngman ska köpa hundra procent av aktierna i Saab Automobile för 100 miljoner euro. Rekonstruktören drar tillbaka begäran om att avbryta rekonstruktionen.

31 oktober: Borgenärssammanträde.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".