Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny ägarkultur ger Volvo nya förutsättningar

Publicerat torsdag 19 april 2012 kl 13.58
Unionen: ”Det var administration till förbannelse”
(2:17 min)
Volvos kinesiska huvudkontor. Foto: Karin Olander/Scanpix.

Företagskulturen har ändrats ordentligt sedan kinesiska Geely köpte Volvo Personvagnar för snart två år sedan. Bolaget har också börjat hämta sig sedan de magra krisåren.

Nu är Volvo Personvagnar ett fristående bolag - men det var det inte under Fords ägande säger Unionens ordförande Sören Karlsson:

– Det var pärmar, administration och byråkrati till förbannelse .Nu hoppas jag vi håller på att bygga om den här firman, säger han.

Kontroll och byråkrati som tog tid från arbetet var vanligt under Ford-tiden. Men på verkstadsgolvet märktes inte så mycket, enligt Glenn Bergström på IF Metall. Han menar att sättet Volvo sköttes på då fortfarande påverkar företaget.

– De sista fyra åren var Volvo PV väldigt styvmoderligt behandlat. Det var väldigt få investeringar och de får vi betala för nu med att investera desto mer, säger han.

Men - poängterar Glenn Bergström - hade inte Ford skjutit till pengar under krisåren så hade Volvo personvagnar blivit bankrutt. Krisåren var hårda, över 2 000 anställda, främst metallarbetare, fick sparken.

De som var kvar fick dra in på allt, säger Sören Karlsson på Unionen.

– Det blev ett skämt. Pennor och papper fanns inte, man fick hämta hemifrån till slut, säger han.

Kinesisk företagskultur är hierarisk med en ledare i toppen av pyramiden. Det menar kinavetaren Marie Carlsson vid instutionen för globala studier vid Göteborgs Universitet, men företagskulturen handlar också om långsiktigthet, byggande av relationer, professionalism, höga lönekuvert och att utveckla en familjekänsla.

Marie Carlsson menar att en sträng hierarki inte nödvändigtvis behöver sippra ner till den svenska delen av Volvo PV.

– Inte i Sverige. Det ser jag inte. Den yttersta kontrollen måste ske i Kina eftersom de är ägare. Men så länge fabriken i Torslanda producerar så tror jag inte man kommer lägga sig i så mycket, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".