Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler Saab-tjänstemän än väntat har fått nya jobb

Publicerat torsdag 26 april 2012 kl 10.17
"Bara att bita ihop"
(2:14 min)
1 av 2
Saabfabriken i Trollhättan. Foto: Adam Ihse/Scanpix.
2 av 2
Denni Andersson, numera Volvo PV. Foto: Lasse Nilsson/Sveriges Radio.

Över hälften av alla uppsagda tjänstemän på konkursade Saab har fått nytt jobb, visar färska siffror från Trygghetsrådet. En fråga som många nu ställer sig är vad som egentligen finns kvar av Saab när tekniker med unik kunskap försvinner.

Ingenjören Denni Andersson fick jobb på Volvo Personvagnar i Göteborg efter bara tre veckors arbetslöshet.

– Jag var på väg att pröva på skolan också, det var plan B. Men det känns bra. Det tar två timmar åt varje håll, men det är bara att bita ihop, säger han.

Efter 24 år på Saab i Trollhättan blev det alltså Volvo Personvagnar i Göteborg för Denni Andersson. Av 1 400 arbetslösa tjänstemän har 717 redan fått jobb eller startat eget. Det har gått över förväntan bra tycker regionchefen på Trygghetsrådet, Jonas Björkman.

– Basen är mindre nu, så det är färre som får jobb, men det är fortfarande bra tempo på det hela, säger han.

Vilka är det som får jobb?

– I huvudsak är det tekniker, ingenjörer och konstruktörer som får jobb, men även andra kategorier.

Av metallarbetarna har 365 av dryga 1 400 fått jobb, enligt Startkraft. Det är ännu oklart vem som får köpa Saab av konkursförvaltarna.

– Det är svårt att tro att man ska sparka igång Saab av det slaget som fanns och gjorde saker för drygt ett år sedan. Det finns ju en mängd hinder och frågetecken i vägen för detta, framför allt av tillståndsskäl och rättighetsskäl och vilka pengar det kostar, säger  Mikael Wickelgren, forskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Så det är inte kört att dra igång biltillverkning igen?

– Det kan man väl inte per definition säga bara för att ett stort antal av de anställda har annat för sig nu, utan det är mer en fråga om vad som är avsikten: Hur har de tänkt göra det, är det personal i Sverige som ska anställas, är det personal någon annanstans ifrån, hur många människor ska man anställa och för vilka arbetsuppgifter? Det är ju egentligen det som är det väsentliga: i vilken skala tänker de dra igång det här?

Även om biltillverkningen kör igång i Trollhättan, stannar Denni Andersson i Göteborg.

– Jag stannar här.

Vad krävs för att du skulle komma tillbaka?

– Ingen aning, det får framtiden utvisa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".