Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Göteborg/Mölndal

Så ska trängselskatten bli mer rättvis

Publicerat måndag 7 maj 2012 kl 04.59
"Det är inte så snällt"
(2:07 min)
Här på Dr Fries torg kan skattegränsen gå, enligt ett nytt förslag. Foto: Roger Blomqvist/Sveriges Radio

En utredning från Trafikverket föreslår nu hur trängselskatten ska bli mer rättvis, så att Guldhedsbor och Mölndalsbor nära Guldheden inte skärs av från viktig service.

Antingen kan betalstationer flyttas - bl.a. en planerad på Dr Allards gata - så att hela Guldheden kommer in i trängselskatteområdet. Eller också hamnar en ännu större del av Guldheden utanför.

– Det är synd att de stackarna ska betala för att åka till affärerna, för de kan ju inte ta sig hit på nåt annat sätt, säger Johan vid fontänen på Dr Fries torg.

– Det är inte så snällt, nä, instämmer Bobby.

De är överens om att gränsen bör ändras eller att det görs ett undantag, så att 5000 personer på södra Guldheden inte blir avskurna från näraliggande service på Dr Fries torg från årsskiftet.

Men om betalstationer flyttas söderut till Mölndalsgränsen tvingas ett 50-tal hushåll på Snöhöjdsgatan i Mölndal betala trängselskatt varje gång de lämnar sitt bostadsområde, eftersom deras enda väg ut går in i Göteborg.

Det tvingar i sin tur fram att deras fordon antingen befrias från helt från trängselskatt eller att de berörda slipper betala om de kör ut direkt ur Göteborg igen, som i Lidingö-undantaget i Stockholm.

De båda undantagsalternativen är dock krångliga att administrera, tycker Transportstyrelsen.

– Då får de väl dra en väg för oss så vi slipper. Vi får ha en avfart så vi kan fortsätta att vara i vår egen kommun, säger Ulla Lööf på Snöhöjdsstigen.

Och just det är Trafikverkets tredje utredningsalternativ. Och det finns två till.

Betalstationer kan flyttas norrut, så att en större del av Guldheden kommer utanför skatteområdet. Antingen ända till Wavrinskys plats och Guldhedsgatan, eller också med gräns genom Dr Fries torg, så man kan komma till torget från båda håll utan att betala trängselskatt.

– Om jag nu tänker inte bara på mig själv utan även lite på andra, så är det kanske inte så dumt att lägga den på Dr Fries torg. Då finns det chans för dem som bor här uppe att komma dit ner och då är det fritt från andra hållet, säger Per-Olof Lööf.

Makarna på Snöhöjdsstigen vrider och vänder på alternativen. Det är vad politikerna i styrgruppen för västsvenska paketet också får göra. De ska då väga in vad flyttade betalstationer och nya vägar kostar, liksom hur trafikströmmar och inkomster från trängselskatten påverkas.

Om en månad avgör de om de ska begära en ändring i trängselskattelagen.

DE FEM ALTERNATIVEN:

När trängselskatten införs 2013 placeras en betalstation på Dr Allards gata. Södra Guldheden "skärs då av" från näraliggande service. Fem alternativa skattegränser kan råda bot på det, enligt Trafikverket:

1. Guldhedsgatan/Wavrinskys plats

2. Dr Fries torg

3. Gränsen till Mölndal - fastighetsundantag för Snöhöjdsgatan (skattefrihet för enskilda fordonsägare)

4. Gränsen till Mölndal - Lidingöundantag för Snöhöjdsgatan (vid "snabb" passage ut ur Göteborg)

5. Gränsen till Mölndal - ny väg mellan Snöhöjdsgatan och Dalgångsgatan

I utredningen finns även en rad förslag om detaljförändringar beroende på vilket alternativ som väljs.

Läs hela utredningen från Sweco/Trafikverket här:

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".