Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Springsteenbiljetterna

Lurade Brucefansen får ersättning

Publicerat onsdag 1 augusti 2012 kl 13.35
Drabbad: ”Vi vågar inte tro på dessa löften heller”
(1:58 min)
Lyckliga Brucefans som fick de biljetter de hade köpt. Foto: Adam Ihse/Scanpix

Det hårt kritiserade företaget Biljett Nu kommer att ersätta drabbade biljettköpare även för deras rese- och boendekostnader. Men drabbade har förlorat förtroendet för företaget.

Tidigare har företaget sagt att man ska ge pengarna tillbaka för de biljetter som inte kunde levereras.

Varför Biljett Nu väljer att ersätta även rese- och boendekostnader för de som gick miste om Bruce Springsteen-konserterna trots att de hade köpt biljett, förklarar verksamhetschefen Robert Jakobsson så här.

– Vi har valt att göra det fast det inte står i våra köpvillkor. Vi tycker vi har tabbat oss så rejält så vi ersätter även de kostnaderna.

Kristina Broberg Engstrand var en av många som gick miste om Bruce Springsteen på Ullevi i helgen när Biljett.nu inte kunde leverera sina biljetter. Hon lade dessutom ut tusenlappar på resa och boende.
- Det blev en del pengar. Vi har mailat om det också, att få ersättning för bensin och boende. Vi borde få pengarna inom kort på vårt konto men man vågar inte tro på det, säger Kristina Broberg Engstrand.

Biljett Nu vill inte ange någon siffra på hur många som krävt pengarna tillbaka, inte heller hur många som har fått ersättning hittills.

Men enligt advokat Edip Samuelsson, som juridiskt bistått företagets vd när han var frihetsberövad misstänkt för bedrägeri, har runt 300 personer krävt återbetalning och ett hundratal väntar fortfarande på ersättning.

Enligt verksamhetschefen Robert Jakobsson ska alla drabbade ha fått tillbaka pengarna i slutet av denna vecka.

Att Biljett Nu säljer biljetter som de inte har är enligt verksamhetschefen ett normalt förfarande, men det förutsätter att de får alla biljetter de själva blivit lovade av sina leverantörer. 

Och det fick Biljett Nu inte inför Springsteenspelningarna på Ullevi, förklarar Robert Jakobsson.

– Vi hade blivit lovade att få in leveranser, hävdar han.

– Men ni har inte haft biljetterna när ni sålt dem?

– Nej, bevisligen inte, annars hade våra kunder fått dem, säger verksamhetschefen till Västekot.

Sara Rönnberg

Sara.Rönnberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".