Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Inhyrd personal

Volvos anställda mycket kritiska

Publicerat tisdag 14 augusti 2012 kl 16.33
"Det är oacceptabelt"
(1:32 min)
1 av 2
Tomas Johansson är upprörd över att Volvo tar in personal från bemanningsföretag. Foto: Epp Andersson/Sveriges Radio
2 av 2
Christer Lindsjö och Daniel Kristoffersson (th) på Volvo-fabriken i Tuva. Foto: Epp Andersson/Sveriges Radio

För första gången köper Volvo Lastvagnar i Tuve in över 330 medarbetare från ett bemanningsföretag, något facket IF Metall absolut inte kan acceptera.

I oktober börjar de inhyrda och en stor del av dem ska jobba på det nya kvällsskiftet.

Vid huvudporten träffar Västekot två kvinnor iklädda bemanningsföretaget Adeccos overaller på väg in för att börja läras upp.

− Vi ska börja i morgon att montera. I dag ska vi på en fackkurs, säger den ena kvinnan.

Det har ju varit mycket diskussioner om att ta in folk utifrån istället för att ha fast anställd personal. Vad säger ni om det som ju kommer från bemannignsföretaget?

− Ja, det är tråkigt... Ja... Men vi måste in nu.

− Vi har ju lyckats hålla bemaningsfirmorna stången, vi och fabriken i Umeå. Men nu har företaget bestämt sig. Eftersom lagstsiftningen är som den är har vi ingen möjlighet att förhindra dem att ta in bemanningsfirmor, säger ordföranden för IF Metalls grupp 30, Tomas Johansson.

− Vi har numer en arbetsmarknad där vi verkligen har ett A-, ett B- och ett C-lag med olika villkor. Att folk på bara någon vecka, ja nästan två sekunder, ska hamna utanför grindarna är oacceptabelt, tycker vi. Volvo har en jättevinst och därför har vi sagt att företaget mycket väl kan fastanställa men i sämsta fall visstidsanställa personal. Det är i alla fall bättre än att gå på bemanningsavtal, säger Tomas Johansson.

− Får de in en stor andel inhyrda här så vinner de i förlängningen tystnaden på golvet, säger Metalls Daniel Kristoffersson från grupp 32.

Han tror att arbetsgivaren nu slår in en kil mellan medarbetarna. I och med det minskar de anställdas fackliga inflytande.

− Människor från bemaningsföretag är sällan fackligt organiserade och det blir då vår sak att se till att de blir det. Jag är övertygad om att det ligger en politisk ideologi bakom, ett helt annat tänk. Det kan inte vara pengar som ligger bakom eftersom IF Metalls egen uträkning tyder på att det är ett 35-50 miljoner kronor dyrare alternativ att ta in bemanningsföretag istället för visstidare, tillägger Daniel Kristoffersson.

Att använda bemanningsgföretag är det bästa för att öka flexibiliteten men kommer inte användas för attt splittra facket, förklarar chefen för Volvos Tuvefabrik Johan Jinhage.

− Det bemaningsföretag som vi har valt har också en relation med facket och kollektivanslutning så jag hoppas att det blir likadant.

Så bemanningsföretag har kommit för att stanna på Volvo Lastvagnar i Tuve?

− Ja, jag tror det, säger lastbilsfabrikens chef Johan Jinhage.

Epp Anderson
epp.anderson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".