Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Museilektioner

Stora variationer mellan stadsdelarna

Uppdaterat torsdag 23 augusti 2012 kl 14.10
Publicerat torsdag 23 augusti 2012 kl 08.03
Thomas Martinsson: "Lektioner och transport är gratis"
(1:32 min)
1 av 2
Museilektionerna på en rad museer i Göteborg är gratis. Trots detta utnyttjas de väldigt olika av de olika stadsdelarna. Foto: Anders Olssson/Svenska Dagbladet/SCANPIX
2 av 2
Skärmdump som visar statistik över hur museilektionerna har utnyttjats i de olika stadsdelarna under de senaste fem åren. Källa: Göteborgs stad, diarienr: 0789/12

Kommunen satsar på gratis museilektioner för barn och ungdomar upp till 16 år, men hur de olika stadsdelarna utnyttjar dem varierar kraftigt.

Kulturnämnden i Göteborg satsar på att barn ska få gå på lektioner på elva av Göteborgs museum, men det beror på vart man bor någonstans om skolan faktiskt besöker dem. Statistik från vårens lektioner visar att klasser i centrum besöker lektionerna tre gånger så ofta som barnen i Angered. Mathilda Brink som är 10 år och går på Lindåsskolan har varit på museilektion flera gånger med sin klass och kommer speciellt ihåg ett tillfälle.

− Först fick vi gå runt och titta på konstverk och sedan fick vi få idéer från det och jobba med lera.

Lindåsskolan som Mathilda Brink går på ligger i Billdal som tillhör stadsdelsförvaltningen Askim/Frölunda/Högsbo. Det är en av de stadsdelsförvaltningar som toppar listan över besök på museilektionerna, tillsammans med Centrum och Majorna/Linné. Det finns totalt tio stadsdelsförvaltningar och längst ner på listan hittar vi Norra Hisingen tillsammans med Angered. I Angered hade i genomsnitt bara hälften av eleverna upp till sexton år fått vara med på en lektion medan man i centrum redan hunnit med i snitt över en och en halv lektion per barn. Kulturnämndens ordförande Thomas Martinsson är inte nöjd:

− Det här känns ju inte speciellt bra att det är olika resultat i olika stadsdelar. Det kanske beror på närheten till institutioner, säger han.

Men en snabb sökning på internet visar att det tar ungefär tio minuter längre tid att ta sig från Askims torg än från Angereds centrum in till Brunnsparken där det gångavstånd till sju av de elva museerna. Så avståndet kan inte vara den enda förklaringen.

Thomas Martinsson säger att det yttersta ansvaret ligger på skolorna:

− Att komma iväg med klassen till museilektionerna, det ligger ändå på lärarna och skolorna. De måste ta det initiativet.

Göteborg har utlyst 2012 till Barnkulturår för att fokusera på att alla barn ska ha rätt till kultur oavsett sociala, ekonomiska, intellektuella och fysiska förutsättningar. Men rapporten från Kulturnämnden om de olika skolornas nyttjande av gratis museilektioner strider tydligt mot detta mål. Philippa Nanfeldt, intendent på Göteborgs Konstmuseum, förklarar varför det är viktigt att skolorna tar barnen till museerna.

- Att få komma till just Konstmuseet tycker vi är extra viktigt för att barnen ska få möta konsten i original. Men att de komma till museerna i stort är viktigt för att lära känna våra olika kulturinstitutioner. Att barnen ska bli hemmastadda på museerna och känna att de är till för dem, säger hon.

Philippa Nanfeldt står i det mörka cirkustältet och klickar ut tjock färg på små papperstallrikar till ivriga barn som ska måla och trycka mönster med svampar. Dagens aktivitet kallas Get Artivated och har gått som en lektion på Konstmuseet under våren. Att få komma till ett museum med skolan är mångas första kontakt med museer, å att det då beror på var barnen bor om de får gå på museilektioner går inte bara emot barnkulturårets mål utan även FN:s barnkonvention som barnkulturåret bygger på. Pirjo Nieminen är förskollärare på förskolan Jordgubben i Lövgärdet i Angered och hon förklarar vad som behövs för att de ska ta med sina barn på fler lektioner.

- Vi har barn från olika delar av världen som inte har svenska som mordersmål, säger hon. Det kanske vore annorlunda om vi hade med oss en modersmålslärare som pratade barnens språk. Hade vi haft med oss en lärare i till exempel bosniska så skulle vi kunna ta med oss de bosniska barnen och åka iväg och då skulle vi kunna översätta och då skulle barnen få en större behållning av det de ser. Då tror jag vi skulle åka iväg mer, säger Pirjo Niemenen.

Linnéa Pettersson
linnea.l.pettersson@sr.se

De elva muséerna är:

  • Göteborgs Konstmuseum
  • Göteborgs Konsthall
  • Göteborgs Stadsmuseum
  • Röhsska Museet
  • Röda Sten
  • Medicinhistoriska Museet
  • Sjöfartsmuseet Akvariet
  • Naturhistoriska museet
  • Hasselblads Center
  • Emigranternas Hus
  • Världskulturmuseet

Vill du se utbudet? Då kan du gå in på #link=325713#

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".