Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kinesiska fabriken ska tillverka 200 000 Volvobilar

Uppdaterat tisdag 4 juni 2013 kl 15.45
Publicerat tisdag 4 juni 2013 kl 09.44
Volvos Kinachef Lars Danielsson: "Vi ser inte att arbetstillfällena i Gent och Torslanda ska påverkas"
(1:31 min)
1 av 2
Lars Danielson, Kinachef för Volvo PV.
2 av 2
Volvo S60. Foto: Volvo PV

I morgon visar Volvo PV för första gången upp sin första fabrik i vad som numer är företagets nya hemland - Kina.

Fabriken ska till en början bara tillverka bilar för den kinesiska marknaden, men det råder delade meningar om Volvo i framtiden även kommer att exportera bilar från Kina, något som på sikt skulle kunna äventyra arbetstillfällen på Volvos fabriker i Sverige och Belgien.

– Vi etablerar fabriker i Kina för att vi ska producera för den kinesiska marknaden. Vi ska tillfredställa den ökning som vi ser i Kina. Det är den planen som vi har. Sen har vi en långsiktig plan att vi ska sälja 800 000 bilar totalt globalt, varav minst 200 000 i Kina som produceras här. Så vi ser inte att arbetstillfällena i Gent och Torslanda ska påverkas, säger Volvos Kinachef Lars Danielsson.

Det är endast om Volvos försäljning i hela världen ökar som Volvobilar eventuellt kanske börjar exporteras från Kina, menar Lars Danielsson. Men när fabriken här i Chengdu öppnar till hösten kommer den att ha kapacitet att producera 120 000 bilar per år. Volvo sålde i fjol bara 42 000 bilar i Kina.

Företaget räknar hoppfullt med att försäljningen ska öka kraftigt, men om den inte gör det riskerar företaget att stå med en överkapacitet i Kina. Och det kan leda till att Volvobilar på sikt börjar exporteras härifrån, även om försäljningen globalt inte ökar, det menar bilanalytikern Michael Dunne.

Många biltillverkare tittar på den möjligheten nu. Vad händer om efterfrågan i Kina sviktar? Då har vi alla de här nybyggda fabrikerna med en enorm kapacitet i Kina. Det kan mycket väl bli en trend att internationella biltillverkare då använder sig av fabrikerna i Kina för export till andra länder, säger Michael Dunne.

David Carlqvist
david.carlqvist@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".