Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvo tillverkar även miltärfordon

Publicerat söndag 16 juni 2013 kl 14.53
Volvokoncernens militära verksamhet utökades i höstas när man via franska dotterbolaget Renault Trucks Defense köpte franska Panhard som tillverkar de här fordonen. Bilden är tagen under en övning med franska armén i norra Frankrike i november i fjol. Foto: Scanpix/Francois Nascimbeni

Volvokoncernen är inte bara lastbilar. Den har också en växande militär gren - med marknadsföring av stridsfordon med kulsprutor anpassade för "morgondagens strid".

Investerare har blivit allt känsligare för sådan verksamhet, enligt Ulrika Hasselgren, vd för Ethix som ger råd åt institutionella placerare.

– Det finns investerare som inte alls vill förknippas med militär verksamhet och de flesta tänker inte på Volvo i de termerna, säger hon.

Sasja Beslik, Nordeas chef för ansvarsfulla investeringar, tycker att det är en affärsmässig risk att vara i försvarsindustrin.

– Volvo borde utveckla andra delar, säger han.

Men Volvos styrelseordförande Carl-Henric Svanberg anser att Volvo inte kan ta ansvar för vad som görs med fordonen.

– Ingen kan garantera vad något som någon köper från ett företag används till, säger han.

Främst förknippas Volvokoncernen med lastbilar och de står för över 60 procent av omsättningen. Försäljningen av militära produkter utgör mindre än en procent, men den omsätter miljardbelopp och är lönsam. Genom bolagsköp har den blivit större. I höstas köpte dotterbolaget Renault Trucks Defense franska Panhard.

Volvo beskrev nyförvärvet som "specialiserat på lätta transportfordon anpassade för försvarsverksamhet".

På de franska dotterbolagens hemsidor möts man dock av bilder på soldater och bepansrade fordon med kulsprutor. Enligt expertis på Försvarets materielverk kan flera av fordonen betraktas som stridsfordon.

Volvo poängterar att koncernen varken tillverkar eller säljer själva vapnen.

– Kunden sätter på vapen som skydd. Bilderna är för att visa vagnarna i sin rätta miljö, säger Håkan Karlsson, chef för Business Areas där försäljning till stater ingår.

Merparten av Volvos militära försäljningen går till försvarsmakter i väst, men Mellanösterns diktaturer är också kunder. Tidigare i år köpte exempelvis Qatars säkerhetstjänst fordon som kan utrustas med kulspruta och tårgas och som beskrivs som utmärkta för kravallpolis.

När koncernchefen Olof Persson får frågan hur han ser på de etiska aspekterna att sälja fordon som kan komma att användas för att slå ner folkliga uppror säger han att Volvo följer det internationella regelverket.

– Vi följer alla regler. Både de regleringar som finns i det franska systemet, FN-regleringar och EU-sanktioner. Det är det systemet som måste guida oss i det här fallet, säger han.

Enligt Persson tar bolaget inte ställning till var och ett av de 192 länder man är verksam i.

Volvos kinesiska partner, Dongfeng, har tidigare brutit mot internationella sanktioner och utreds nu på nytt. Sjunde AP-fonden överväger att sätta det på svarta listan över bolag man inte investerar i efter uppgifter om försäljning av militärjeepar till Vitryssland.

-Det faller under EU:s embargo, säger Johan Florén, fondens kommunikationschef.

Volvos presschef Kina Wileke framhåller att Volvos samarbete med Dongfeng är inriktat på skapa ett gemensamt lastbilsbolag som inte har något med militärfordon att göra och att man för diskussioner om affärsetik.

/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".