Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Patienten i centrum i ny satsning på Sahlgrenska

Uppdaterat torsdag 27 juni 2013 kl 14.40
Publicerat torsdag 27 juni 2013 kl 06.46
Robert Wagner, patient: "När de går ronden så stannar de och pratar länge, förklarar och lyssnar"
(1:39 min)
1 av 2
Robert Wagner, patient på Östra sjukhuset, är nöjd med vården han får. Foto: Anna Olofsson
2 av 2
Orienteringstavlan på Östra sjukhuset i Göteborg. Foto: Anna Olofsson/Sveriges Radio P4 Göteborg

Att utgå från patientens behov är bra både för patienten och för vården. Det visar satsningen personcentrerad vård på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Patienten Robert Wagner känner att personalen nu har mer tid för honom.

Att utgå från patientens behov är bra, både för patienten och för vården. Vårdtider kortar och patienterna blir mer nöjda.

Det visar så kallad personcentrerad vård som tagits fram i samarbete mellan SU-Sahlgrenska universitetsjukhuset och Göteborgs universitet, och nu används på några avdelningar på Östra sjukhuset.

En av patienterna där är Robert Wagner och han tycker att personalen nu har mer tid för honom.

– Sköterskorna och läkarna har mycket tid, säger Robert Wagner som är patient på en medicinavdelning där personcentrerad vård används.

– När de går ronden så stannar de och pratar länge, förklarar och lyssnar, fortsätter Robert, jag känner mig trygg och det är det man vill vara när man är på ett sjukhus.

Det är Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet (GPCC), som är ett

tvärvetenskapligt forskningscentrum och det som tagit fram riktlinjerna för personcentrerad vård. På fyra avdelningar för medicin och geriatrik på Östra sjukhuset praktiserar man den sedan ett år tillbaka, och tanken är att man ska genomföra det på fler avdelningar.

Personcentrerad vård innebär att patienten får mer makt. Alla beslut som rör vård, behandling och rehabilitering tas i samråd mellan patient och personal och gemensamt gör man en personlig hälsoplan.

– Det som gör personcentrerad vård bra är att vi tidigt engagerar patienten i utformningen och planeringen av sin egen vård.

Genom att göra det får vi effektivare vård, kortare vårdtid, bättre kvalité och nöjdare patienter, berättar Putte Abrahamsson, verksamhetschef för medicin, geriatrik och akutenheten på Östra sjukhuset.

Men varför gör man inte så jämt, överallt..?

– Jag tror att det finns en risk att vi inom högteknisk vård med hårda effektivitetskrav kan glömma bort patienten, och bli alltför fokuserad på våra medicinska och professionella infallsvinklar. Man behöver arbeta aktivt med att se till att det inte blir så, svarar Putte Abrahamsson.

Anna Olofsson
anna.olofsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".