Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Video: Gnistängstunneln - Sveriges säkraste tunnel

Publicerat torsdag 27 juni 2013 kl 09.31
1 av 2
2 av 2
Onsdagens brandövning i Gnistängstunneln. Foto: Anette j-son Hälleby

Ett nytt toppmodernt brandbekämpningssystem är installerat i Gnistängstunneln i Göteborg. På onsdagskvällen testades det i verkligheten när räddningstjänsten satte eld på en bil inne i tunneln.

Trafikverket som arbetat med sprinklersystemet i fyra år var nöjd med övningen och även Räddningstjänsten tyckte att allt förlöpte som det skulle.

En bil tändes på och när  väl branden tagit sig, den var inte var helt lättantändlig, utlöstes sprinklersystem centralt från Trafikverket.

Trafikledningscentralen, som  övervakar  tunnlar och vägar,  är den som sätter igång systemet.

I verkligheten får de larm om bil som stannat i tunneln, via sina kameror kan de se var den står och vad som hänt och sätta in rätt åtgärd.

I tunneln som är drygt 0,7 km finns 10 sektioner som släpper ut vatten, men vid en brand koncentrarar man vattnet just över den aktuella bilen.

Systemet arbetar med två sektioner åt gången vilket täcker 150 m av tunneln, så bakomvarande bilar och bilister kan lämna tunneln utan att  bli duschade.

Systemet pumpar ut 5400 l/min, def mer än ett stilla sommarregn, mer som ett monsunregn.

Sprinklersystemet  är inte till för  att släcka branden utan för att hålla elden i schack till dess räddningstjänsten hunnit fram, att folk kan lämna tunneln säkert  och att  minska skadorna på tunneln, att hålla värmen nere.

Gnistängstunnen är hitintills den enda tunneln i landet, som är utrustad med ett sådan här system.

– Då farligt godstransporter får lov att köra genom tunneln så har det varit viktigt att uppgradera och förbättra säkerheten i tunneln, säger Julia Sedin, projektledare Trafikverket.

Anette j-son Hälleby
anette.j-son-halleby@sr.se

Fakta om Gnistängstunneln

  • Tunneln är 712 meter lång
  • Öppnades för trafik 1978
  • Tunneln har två körfält i vardera riktning och sedan 1996 är dessa körfält separerade av en tunnelvägg.
  • 55 000 bilar passerar varje dag
  • Gnistängstunneln fick sitt namn av äng och gnistsändare.
  • Ovanför tunneln där det nu är bostäder låg stora ängar och Gnist kommer från gnistsändare.
  • 1911 låg Marinförvaltningen Nya Varvet trådlösa telegrafstation här.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".