Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Import av skrotbilar växande problem

Publicerat måndag 1 juli 2013 kl 05.03
Polisen: "Det är en födkrok detta"
(2:09 min)
1 av 2
De flesta bilarna importeras till baltländerna innan de sedan slussas vidare ut till övriga EU-länder. Arkivbild: Isak Olsson/Sveriges Radio.
2 av 2
Håkan Karlsson, kommissarie nationella transportsäkerhetsgruppen. Foto: Polisen

För att motverka att allt fler krockade och vattenskadade bilar importeras från USA för att renoveras  och sen säljas av kriminella ligor, kan det bli nya regler som förbjuder nyregistrering av redan skrotade fordon.

Det är EU:s expertgrupp kring fordonskriminalitet som jobbar på förslaget.
– Tyvärr är det så att det går att registrera bilar som varit skrotade, inom EU. Ett förslag då är att man förbjuder återregistrering av fordon som varit skrotade i något land, säger Göteborgspolisen Håkan Carlsson, Sveriges representant i gruppen.

Enligt polisen växer problemet med att kriminella ligor importerar skrotade amerikanska bilar som krockats, brunnit eller är vattenskadade. Det märks bland annat i en ökning av stölder av bilklädsel, elektronik och andra delar, som används för att rusta upp de skadade fordonen som sedan säljs till intet ont anande köpare.

De flesta bilarna importeras till baltländerna innan de sedan slussas vidare ut till övriga EU-länder. I Sverige beräknas omkring 10 000 skadade fordon rulla på vägarna.

De kriminella ligorna renoverar bara fordonen kosmetiskt, och en bil som ser fin ut kan ha många dolda fel som i värsta fall kan innebära stora säkerhetsrisker, enligt Håkan Carlsson:
– Det kan bli så att när man krockar, det är först då man upptäcker att det som ska skydda mig, det finns inte där. Och vi har hittat bilar som både brunnit och voltat på motorvägen och varit rent skrot, som fyra-fem månader senare står i en bilhall i Sverige och glänser. Där är något skumt, säger han.

Förra veckan samlades EU:s expertgrupp kring fordonskriminalitet i Haag för att diskutera hur man ska få stopp på den ökande fuskimporten. Det förslag de nu ska ta fram och presentera för EU-kommissionen är nya regler som förbjuder nyregistrering av fordon som har skrotats i ett annat land. Undantag ska gälla veteranbilar och bilar med mindre skador.

Varje år omsätter den organiserade fordonskriminaliteten inom EU 45 miljarder kronor, och importen av skadade bilar blir en allt viktigare verksamhet för de kriminella ligorna. Att motverka det har stor betydelse, enligt Håkan Carlsson.

– Det är en födkrok detta, det är enkelt och det ger stora pengar. Och de kan man sedan använda till annan brottslighet som vapen, droger och trafficking.

Jesper Ingevaldsson
jesper.ingevaldsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".